Als God liefde is

Ds. W. Arkeraats / 4 reacties

Vraag

Ik heb het moeilijk met het overlijden van een dochter van onze vrienden afgelopen april. Als God liefde is, waarom neemt God dan een meisje van 15 jaar zo plotseling weg uit dit leven?

Antwoord

Beste vragensteller,

Het is een aangrijpend gebeuren, waarover je je vraag stelt. Wat moet het intens verdrietig zijn voor een vader en een moeder, om hun dochter te verliezen. En misschien zijn er broertjes of zusjes, die dit verdriet ook  beleven. Heel veel vragen kunnen dan in het hart opkomen. Bij de ouders, bij de andere leden van het gezin allereerst. Of bij anderen, die om hen heen staan. En die vragen hebben meer dan eens betrekking op de weg, die de Heere in ons leven gaat.

Zo kom je ook tot deze vraag: “Als God liefde is, waarom neemt Hij dat meisje dan uit dit leven weg?” Je zult begrijpen: ten diepste kunnen we deze vraag niet beantwoorden, omdat wij als nietige mensjes Gods handelen niet met ons verstand kunnen afmeten. Maar wat wij wel kunnen doen, is het Woord van de Heere opslaan. Daarin wordt op verschillende plaatsen gesproken over de liefde van God. Als wij ons daarin verdiepen, merken we dat Gods liefde niet inhoudt, dat alle verdriet ons voorbijgaat. Deze is veel breder en dieper. De diepste betekenis is deze, dat Hij ons Zijn eniggeboren Zoon gaf, om ons zalig te maken van onze zonden. Dat moeten we natuurlijk niet te vanzelfsprekend zeggen, want je moet het maar meemaken, dat je een intens verdriet krijgt te verwerken.

Maar toch moeten we zeggen: hoe begrijpelijk onze reactie ook is, we mogen rond een groot verdriet Gods liefde niet ter discussie stellen. Eigenlijk denken we daarbij immers Zijn liefde te kunnen afmeten aan onze opvatting van wat liefde is. Kunnen wij het daarbij laten? O nee. Want we lezen méér in de Bijbel. Sla vooral de Psalmen maar op. Daar kom je verschillende mensen tegen, die worstelen met de vraag naar Gods handelen. Met tranen leggen ze hun nood voor de Heere neer. Denk maar aan de woorden van Asaf in Psalm 73: “Hoe donker ooit Gods weg moog’ wezen, Hij ziet in gunst op die Hem vrezen.” Maar hoewel hij dit echt wel wist, was hij toch bijna ten onder gegaan. Het was immers zo erg wat hij meemaakte.

Zo mogen we dus ook onze vragen en onze strijd aan de Heere voorleggen, ook als Zijn weg zo onbegrijpelijk is. Maar weet je, wat daarbij ook troostvol is? Dit, dat we met de Heere persoonlijk kunnen spreken. Er zijn mensen, die in het noodlot geloven. Dat lijkt o zo rechtlijnig. Dat noodlot gaat onverstoorbaar zijn gang. Zonder liefde en zonder haat. Dat noodlot voelt niets. Maar het kan zodoende ook geen troost geven. Dat kan de Heere wél. Daarom mag geweten worden van mensen, die in een weg van diep verdriet of een zwaar kruis tóch de liefde en de ontferming van de Heere mogen ervaren. Dat is een dagelijkse leerschool, die met strijd en vallen en opstaan doorlopen wordt. Dat is ook mogelijk, als we zien op de Heere Jezus, die een smartelijke lijdensweg meemaakte, en dat juist dankzij Gods liefde.

Ik hoop, dat ik heb kunnen duidelijk maken,dat ik op je vraag geen logisch antwoord kan geven. Veeleer wil ik je de weg van het gebed wijzen om met al je vragen tot de Heere te vluchten. Daarbij denk ik aan de woorden van Psalm 6: “Sla mij met medelijden, gelijk een vader doet.”

Ds. W. Arkeraats

4 reacties
Alphonsus
Soms kan het voor een jong persoon veiliger zijn om op tijd naar huis gehaald te worden om niet verloren te gaan in het latere leven.
God kent al onze wegen en weegt ze heel nauwkeurig. Op tijd naar huis gaan (naar de Heere) is verre te verkiezen dan door te moeten strompelen in het verdere leven, mogelijk ver van God verwijderd.
God is liefde en Hij ontfermt zich, ook als een leven maar kort mag zijn.
Dorah
@ Alphonsus,
Ik schrok een beetje van jouw antwoord. Het komt niet echt pastoraal op mij over. De vraagsteller stelt iets aan de orde wat heel erg gevoelig ligt. M.i. is de vraagsteller niet gebaat met jouw reactie. Het komt op mij nogal koud, afstandelijk en theoretisch over. We kunnen niet al het lijden precies verklaren, elke verklaring schiet tekort. Uit (pastorale) ervaring weet ik dat iemand die deze vraag stelt, vaak niet is gebaat bij zo'n 'verklarend' antwoord. Het kan zelfs nog meer pijn doen!
Het antwoord van de predikant vind ik erg pastoraal bewogen!
adriano313
Het schoot mij zo in gedachten,
Praten namens God of praten over God
Geven geen duidelijkhied over deze vedrietige zaak

Beste vragensteller, misschien moet U het gewoon zelf God voorleggen
Praat tot Hem en maak U verdriet kenbaar
Hij hoort uw gebed...(ps.65:3)
jodeloiti
Het is goed te weten dat God die dochter niet heeft weggehaald. God heeft niets met haar dood te maken! God is zeker liefde en Jezus zei dat Hij leven komt geven. De bijbel is heel duidelijk wie de auteur van de dood is, dat is de duivel.
God heeft dit kind niet 'thuisgehaald' omdat dit misschien beter zou zijn voor de ouders of wie dan ook. God geeft leven!
Waarom ze dan wel is gestorven? Ik weet het verhaal niet misschien ziekte, ongeval enz. Er kan zelfs iets van haar zelf de oorzaak zijn. Maar boven alles is het goed om te weten en te beseffen dat God dit niet heeft gedaan.
Dat is de allergrootste troost!