Dreigen met suïcide

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Sinds 1 november ben ik verliefd op een meisje van 24 (ben zelf 42!) dat ik al heel haar leven ken (dochter van mijn oudste vriend (die ken ik 27 jaar ongeveer en die zou totaal geen bezwaar maken tegen een relatie tussen ons tweeën als de verliefdheid wederzijds is). Het meisje heeft al een relatie en is niet verliefd op mij. We delen wel een hechte vriendschap of misschien liefde voor elkaar (maar dan als een soort broer/zus) en ik wil haar dan ook echt niet kwijtraken. Ik mag haar regelmatig opzoeken en bellen en kan eigenlijk bijna niet anders dan toegeven aan die aandrang omdat ik anders binnen korte tijd suïcidaal word. Ik heb haar plechtig beloofd om aan die neiging niet toe te geven, maar contact met haar op te nemen om weer een paar dagen door te kunnen. Contact geeft me weer enkele dagen voldoende kracht om me niet al te depressief te gaan voelen, maar ik kan dus gewoon niet zonder haar. Hoeft ook niet wat haar betreft, maar ik wil natuurlijk meer dan zij me kan/wil geven. En ik ben als de dood voor eenzijdig verbreken van de contacten i.v.m. de mogelijke consequentie dat ik dan die belofte aan haar niet zal kunnen houden, hoewel ik ook sterk het idee heb dat continueren van de contacten wellicht niet zal helpen om hier uit te komen. Ze wijst me verder op geen enkele andere manier af en is er voor me als ik aangeef haar nodig te hebben. Ik heb zelfs al weer een afspraak met haar voor een leuk uitje. Ze vertrouwt me wat betreft eventueel opdringen van intimiteit voor 100 procent want ze kent me, denk ik, beter dan ik mezelf ken en stelt mijn gezelschap ook op prijs. De liefde die ik voor haar voel is sterk toegenomen als gevolg van mijn verliefdheid en het heeft me nog veel meer dingen over mezelf en haar geleerd (bijvoorbeeld hoe sterk haar vriendschappelijke gevoelens of liefde voor mij zijn/is, want dat is me ook nooit tevoren zo sterk duidelijk geworden) maar op dit moment voelt die verliefdheid als een molensteen om m'n nek die ik niet af kan doen en me verhindert gewoon weer zonder bijgedachten van haar gezelschap te genieten. Hoe moet ik hier uit komen? Ik wil haar niet kwijt en haar zeker geen onuitsprekelijk verdriet doen door mezelf iets aan te doen, maar dat lijkt me een zeer aannemelijke consequentie van het verbreken van de contacten met haar. Maar het lijkt me alsof die contacten tevens de verliefdheid op pijl blijven houden, waardoor ik dus in een vicieuze cirkel lijk te zitten. Help me alstublieft als u daartoe bij machte bent.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Een verliefdheid kan met zeer hevige gevoelens gepaard gaan zoals je zelf al gemerkt hebt. Toch moet mij iets van het hart. Je bent een man van 42 jaar en verliefd op een meisje van 24 jaar. Dat kan gebeuren, dus dat zij zo. Maar, ik heb met de volgende twee dingen grote moeite. In de eerste plaats dat je gedreigd hebt met suïcide als je haar niet meer mag ontmoeten. Dat vind ik echt te ver gaan, dat riekt naar chantage en zo ga je niet met elkaar om.

In de tweede plaats heeft zij verkering en daar hoor je dan niet meer tussen te komen. Het zou je sieren als je afstand van haar zou nemen. Een mens hoeft geen slachtoffer te zijn van zijn verliefsheidsgevoelens. Je hebt ook verstand gekregen om zo gevoelens te sturen. Je zou haar niet meer moeten willen ontmoeten, zodat zij in haar relatie met haar vriend niet meer met jouw gevoelens belast wordt en ook omdat jij zo pas echt de verliefdheidsgevoelens naar haar toe kunt gaan afbouwen. Dat zal best strijd en energie kosten, maar dat is wel de meest zuivere weg. Je bent 42 jaar en het zal heus niet de eerste verliefdheid in je leven zijn (al zul je nu waarschijnlijk wel zeggen dat dit de meest hevige verliefdheid is) en dan weet je ook dat iedere verliefdheid vroeg of laat weer over gaat. Zij heeft een relatie en dan moet je haar echt met rust laten.

Alie Hoek-van Kooten

Alie Hoek - van kooten

Tags in dit artikel:

verliefdheid