Onchristelijke organisatie

ir. Raymond H. Warnaar / 7 reacties

Vraag

Naast mijn opleiding loop ik enkele dagen in de week stage bij een onchristelijke organisatie waar ik met kinderen werk. Ik heb er bewust voor gekozen om een jaar in een onchristelijke omgeving te werken omdat ik het idee had dat ik vrij gemakkelijk leefde in mijn eigen wereldje en dat het juist een taak is van een christen om in de wereld te staan. Tijdens mijn 'sollicitatiegesprek' is dit aan de orde gekomen en is mij duidelijk gemaakt dat binnen deze organisatie alle kinderen welkom zijn en dat alle godsdiensten gerespecteerd worden. Ik heb tijdens mijn werk veel contact met kinderen, maar ik vind het moeilijk dat ik in gesprekken met hen alle godsdiensten gelijk moet behandelen. Vanuit de organisatie gezien mag ik hen niet het christendom 'opdringen': ouders kiezen er bewust voor om hun kind naar deze organisatie te sturen. Anderzijds vind ik het heel erg moeilijk, en voel ik mij wel gedrongen om deze kinderen te vertellen over Jezus. Hoe moet ik hier mee omgaan? Wellicht kan iemand die te maken heeft met evangelisatie hier wat meer over zeggen. Alvast heel hartelijk bedankt voor uw antwoord.

Antwoord

Beste vragensteller,

Verwonder jezelf erover dat je je gedrongen voelt om kinderen te vertellen over de Heere Jezus! Wat een genade is dat, afkomstig en gewerkt door de Heere zelf. Wat is er helaas vaak een twijfel en bangheid in het leven van christenen als het gaat over het belijden van de naam en het werk van de Heere voor andere mensen. Hij is het zo waard om openlijk geëerd en gediend te worden. Wat schieten we dan toch vaak ontzettend tekort, ook als er genade in ons leven gewerkt is.

Ik herinner me een gezegde van iemand die zei dat hij veel met zijn nog jonge kinderen over de Heere sprak, maar dat er ook een tijd aanbrak dat het moeilijk of onmogelijk werd om hiermee verder te gaan (wellicht waren de kinderen het huis uit, of wilden ze niet meer luisteren) en dat deze persoon toen met de Heere over zijn kinderen begon te spreken. Dat doet me denken aan jouw situatie. Het wordt verboden om direct met de kinderen over de Heere Jezus te spreken omdat alle godsdiensten, volgens de regels en het inzicht van de organisatie, gelijk zijn. Dan is er toch een nog betere weg overgebleven, namelijk door die kinderen 's avonds of 's morgens vroeg voor de Heere neer te leggen en Hem te vragen hun harten te openen. De Heere wil naar die gebeden luisteren! Hij zal het gebed van Zijn kinderen nooit, maar dan ook nooit, naast zich neer leggen, zolang zij overeenkomstig Zijn wil bidden.

Dan kun je overdag gewoon getrouw je werk doen en met een stille verborgen glimlach naar die kinderen en medewerkers kijken die, zonder dat zij het weten, elke dag voor onze machtige God in het gebed neergelegd worden. Laat zien dat je ze liefhebt en als ze vragen naar de oorsprong van die liefde, vertel het met eenvoudige woorden, dat er een God is die mensen opraapt uit hun lege en zondige bestaan en ze vervullen wil met Zijn genade en liefde! Maar leg het begin bij de Heere neer, elke dag opnieuw. Zijn daden zijn veel groter dan jouw en mijn woorden.

Veel zegen toegewenst,
Raymond Warnaar
Evangelist Latijns Amerika

7 reacties
CharlotteSophie
volkomen met drusius eens!
1a2b3c
Ja, 'vertel' ze maar met je leven over Jezus, leef het ze voor.
1 Petrus 3:1 daar gaat het over zonder woorden door je wandel hen te winnen voor Jezus.
EVA
Je werk is een plek om je werk te doen, door jouw heen zullen ze als het goed is Jezus zien...liefde, blijdschap, vrede, geduld.....enz vrucht van de geest.
mirteboom
Ik werk als leerkracht op een openbare school en ik herken je vragen. Ik zou ook graag meer willen vertellen dan ik kan. Uit mezelf begin ik er niet over.
Maar ik geef wel eerlijk antwoord als kinderen mij iets vragen! Toen een kind mij vroeg wie alles gemaakt heeft, zei ik dat God dat gedaan heeft. De volgende vraag was: En wie heeft God dan gemaakt??? En pas, zomaar ineens uit het niets, vroeg een kind: Schijnt de zon ook in de hemel? Dan ga ik er niet omheen draaien maar geef ik een bijbels antwoord zonder het er dik bovenop te leggen.
Daarnaast heb ik in de boekenkast een kinderbijbel liggen, waar kinderen zelf in mogen bladeren. Met Kerst en Pasen lees ik er uit voor. Directie vindt dit prima omdat ze vinden dat kennis van de feestdagen bij de algemene vorming hoort. Ik vertel dan wel alleen de feiten en bv niet dat Jezus voor onze zonden is gestorven. Dat vind ik onder evangelisatie vallen en dat kan niet op een openbare school.
Daarnaast kun je wel christelijke waarden als bv vergeving aan bod laten komen door de manier waarop je je opstelt naar anderen, door een voorbeeld te zijn en het inderdaad "voor te leven."
Catherine
Ik heb in mijn werk ook te maken met niet-christelijke mensen en had in het begin de behoefte om te gaan evangeliseren. Maar dat werkt averechts ! Je kunt beter door je houding in alles laten zien wat jouw drive is. Respecteer, hoe moeilijk dat ook kan zijn, de mening van de ouders.
zandkasteel
Daarnaast kun je je natuurlijk ook inzetten voor clubwerk op AZC's of "gewoon" kerkelijk clubwerk, zondagschool etc.
Er zijn genoeg mensen nodig om de blijde boodschap aan kinderen te vertellen.
Cloudsadmirer
Ik vind het antwoord echt geweldig mooi!
Jammer dat er gelijk een paar negatieve reacties naar vraagstelster toe komen.