Over me heen laten lopen

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik (19 jaar) zit nogal in de clinch met mezelf. Ik heb toen ik 15 was een vriendje gehad die heel erg over me heen liep. Daar heb ik me van los weten te maken, ook psychisch... dacht ik. Enkele jaren later kreeg ik weer een vriend, een jongen die ik al een tijdje kende. Ik heb anderhalf jaar verkering gehad met hem en ben erg aan hem gehecht geraakt, maar hij wilde steeds meer, vooral op het gebied van seks. Bovendien gaf hij me weinig vrijheid. Daarnaast is er een groot niveauverschil tussen ons wat opleiding betreft. Ik liet, zeg maar, over me heen lopen. Ik heb het nu uitgemaakt maar hou nog wel van hem. Ik kan niet los komen van mijn verleden, kan geen kant op. Waar mijn vrienden zijn, is hij ook. Met als gevolg dat ik me daardoor steeds meer van mijn vrienden afzonder. Ik ben doodsbang dat hij een relatie met iemand krijgt (bijvoorbeeld een vriendin van me) en vooral heb ik het gevoel dat er niemand is die wel bij me past. En dan het ergste: ik heb een heel erg vertekend beeld van seks nu en alles wat daarbij hoort.

Wat kan ik hier aan doen? Ik kom er niet uit. Ik ben best wel kwetsbaar en hecht me snel aan iemand. Ik vraag me dan ook constant af of ik misschien wel verder met hem moet, terwijl ik  vijf blaadjes met minpunten van hem heb volgeschreven. Toch lijkt het alsof, nadat ik er een punt achter heb gezet, hij ineens veranderd is! Ik zie nu alleen nog maar leuke dingen en voel me alleen maar rotter. Ik heb het gevoel dat ik niet meer verder kan: opgesloten in een hok zonder ramen of deuren, zonder uitwegen. EN ik heb het gevoel dat mannen maar op één ding uit zijn en voel me ontzettend down. Kunt u me helpen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Je hebt best wel veel teleurstellingen meegemaakt en hebt daardoor een verwrongen beeld van de seksualiteit gekregen. Misschien is het goed om eens een goed boek over seksualiteit te lezen zodat je weer een goed beeld krijgt van seksualiteit. Zelf heb ik hierover het boek "Trouw en teder" geschreven.

Seksualiteit kan alleen maar goed zijn als het is ingebed in een relatie van liefde en trouw. Je bent emotioneel nog niet los van die jongen. Je hebt natuurlijk samen best het een en ander meegemaakt en dat maakt dat je het zomaar niet los kunt laten. Toch is het goed om hierin vooral je verstand te gebruiken, je hebt al eens vijf velletjes vol gecshreven over punten die je relatie zo moeilijk maakten. Natuurlijk zie je nu alleen de goede kanten omdat hij in de groep zich natuurlijk van de goede kant laat zien, maar jij weet toch wel beter hoe het is geweest toen jullie een relatie hadden.

Natuurlijk is het niet leuk om weer alleen te moeten zijn, maar zo samen verder zoals het is geweest, lijkt me helemaal niets. Ben je misschien bang dat wanneer hij met een vriendin van je zou gaan, dat hij dan over jou gaat kletsen? Probeer toch steeds weer voor ogen te houden hoe hij in de relatie was (lees je briefjes er nog eens op na) en dat gun je toch ook je vriendin niet, want hij zal echt niet zoveel veranderen. Probeer het verleden af te sluiten, vraag de Heere God om vergeving als er dingen gebeurd zijn die beter niet hadden kunnen gebeuren en stel je dan vervolgens open voor de toekomst. Je hebt van dit alles ook weer veel geleerd en echt... er zijn ook heel aardige jongens die niet alleen maar uit zijn op seks maar echt van een meisje willen houden.

Alie Hoek-van Kooten

Alie Hoek - van kooten