Vijf verschilpunten tussen man en vrouw

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Geachte mevrouw Hoek. U bent onlangs op het Calvijncollege in Middelburg geweest en u heeft daar het een en ander verteld; onder andere vijf punten die man en vrouw van elkaar verwachten. Zou u die nog eens willen geven? En als u het heeft, graag een korte samenvatting van wat u heeft verteld.

Ook heb ik nog de vraag hoe ver ik kan gaan met mijn vriendin. We zijn beiden 16 jaar en we zoenen en knuffelen met elkaar. Ik maak ook wel eens haar bh los. Dat vindt ze zelf niet erg, maar mag dat?

Antwoord

Het is voor mij niet doenlijk om de hele lezing weer te geven, maar ik kan wel die vijf verschilpunten tussen man en vrouw opschrijven. Het blijkt namelijk dat een man anders tegen het huwelijk aankijkt dan een vrouw.

Voor een vrouw zijn de volgende 5 punten erg belangrijk:

1. Genegenheid, tederheid.

2. Kunnen praten over allerlei gevoelens zonder dat er meteen gedacht wordt dat er iets opgelost moet worden. Een man denkt dan meteen dat hij een probleem op moet lossen, wat dus helemaal niet hoeft. Het erover kunnen praten is voor een vrouw al heel belangrijk en veel problemen vallen niet eens op te lossen.

3. Eerlijkheid en openheid. Een vrouw voelt vaak aan dat er iets niet klopt en ze heeft pas rust als ze werkelijk weet wat er aan de hand is.

4. Financiële verzorging. De vrouw wil graag dat er op financieel gebied geen zorgen zijn.

5. Tot slot is het voor haar heel belangrijk dat ze weet dat ze er niet alleen voor staat, maar dat de man ook echt een vader is het gezin.

Voor de man zijn de volgende 5 punten belangrijk:

1. Seksuele omgang is voor een man heel erg belangrijk. Als de vrouw geen zin heeft, voelt hij zich persoonlijk afgewezen door haar.

2. Een man ziet het huwelijk als dat je kameraden bent van elkaar.

3. Verder vindt een man het belangrijk dat zijn vrouw er goed verzorgd uitziet.

4. Ook vindt een man een goed lopend huishouden belangrijk. Hij weet best wel dat er van hem in deze tijd ook wel het een en ander verwacht wordt op huishoudelijk gebied, maar toch mist hij dat overzicht wat de vrouw wel vaak heeft.

5. Tot slot is het van groot belang dat een vrouw respect voor hem heeft, dat zij hem waardeert. Als een vrouw op haar man neerkijkt, gaat het echt niet goed. Verreweg de meeste vrouwen zullen zich erg herkennen in de vrouwelijke standpunten en dat geldt ook voor de man. Dingen die vrouwen heel vanzelfsprekend vinden, zijn voor de man helemaal niet zo vanzelfsprekend en dat geldt andersom natuurlijk ook. Om die reden is het zo belangrijk het bovenstaande te weten om zo de ander echt te leren kennen.

Wat betreft je tweede vraag het volgende. Ik waak er altijd voor om precies te zeggen wat nu wel mag in de verekeirngstijd en wat niet. Als je echt serieus met elkaar omgaat, dat wil zeggen ook echt het plan hebt te zijner tijd met elkaar te gaan trouwen, dan hoeft het echt niet alleen bij een zoentje te blijven. Wel is het belangrijk om samen duidelijk grenzen af te spreken tot hoever je gaat en die grens zal voor de een wat anders liggen dan de ander. Het mooie is ook dat wanneer je het samen afspreekt, je je er ook veel meer verantwoordelijk voor voelt. Op het moment dat je gemeenschap gaat hebben, dus de man bij de vrouw naar binnen gaat, vindt er ook echt gemeenschap plaats en dan ben je echt samen te ver gegaan.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

verkering