Roeping tot predikambt bij Hersteld Hervormd Seminarium

Ds. W. van Vlastuin / Geen reacties

Vraag

Wat verstaat men aan het Hersteld Hervormd Seminarium aan de Vrije Universiteit onder de roeping tot het predikambt? Misschien kan ds. W. van Vlastuin deze vraag beantwoorden, omdat hij daar docent is.

Antwoord

Beste...,

Wat verstaat het hervormd seminarium onder de roeping tot het predikambt? Ik hoop dat wij er hetzelfde onder verstaan als de bijbel, als de Heere, als alle gereformeerde theologen. Wij geloven dat de roeping tot het ambt je wordt opgelegd door de Heere, zodat je gevoelt in je hart: Wee mij, indien ik het evangelie niet verkondig. Het gaat samen met een inzicht in de verantwoordelijkheid voor het ambt, schroom voor het ambt, liefde tot het ambtelijke werk, tot Gods eer en het heil van zondaren. Wie de heiligheid van het ambt ontdekt, heeft ook bedenkingen en wil er wel onderuit. Maar Gods roeping dringt zich onweerstaanbaar aan ons op, totdat we ons gewonnen mogen geven. Ook hierin geldt dat we onszelf verliezen en de Heere mogen overhouden.

Ik hoop dat dit op de golflengte van jouw vraag ligt. Ik weet niet of je deze vraag stelt uit persoonlijke worsteling met de vraag naar de roeping tot het ambt. Dan zou ik zeggen: Hij spreekt gewis tot elk die voor Hem leeft,

Je ds. W. van Vlastuin