Uitstrijkje of niet

drs. N. Wolswinkel / 25 reacties

Vraag

Onze dochter heeft vorig jaar tot vervelens toe oproepen gehad om zich te laten inenten tegen baarmoederhalskanker. In overleg met haar kwamen wij tot de slotsom om het niet te doen, omdat zij -net als wij- achter een Bijbelse manier van omgaan met seksualiteit staat. Onder andere door antwoorden in deze vragenrubriek werd voor ons duidelijk dat je dan geen HPV-virus op kunt lopen, in zoverre: het is verwaarloosbaar. Nu ben ik zelf inmiddels 40 jaar geworden en heb weer een oproep ontvangen voor het maken van een uitstrijkje. Mijn man en ik hebben nooit seksueel contact gehad met een ander. Heeft het daarom wel zin om een uitstrijkje te maken? Immers, hier gaat het toch weer om het besmettelijke HPV-virus? Bij mijn huisarts krijg ik geen duidelijk antwoord en de desbetreffende instanties schijnen het ook niet te weten en verwijzen je weer door naar de huisarts.

Antwoord

Wanneer man en vrouw geen seksueel contact met een ander hebben gehad, is de kans waarschijnlijk heel erg klein, en daarmee de kans dat er bij het uitstrijkje iets afwijkends gevonden wordt. Heel erg klein is anders dan dat het niet kan. Of je dat hele kleine kansje laat voor wat het is moet je zelf beslissen, bij de beslissing al dan niet een uitstrijkje te laten maken.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

HPVmedischvaccinatie
25 reacties
bakvis
zou het wel laten maken hoor!
als je hoort en leest bij hoeveel vrouwen er een afwijkende uitslag is en dus vroegtijdig iets gedaan kan worden aan event. baarmoederhalskanker o.i.d.;
dan zou ik het zeker doen! En het gaat dan echt niet alleen om vrouwen die meerdere partners er op na houden!
pannenkoek
Ja, dat heb ik ook gedaan. Inmiddels 2x.
Het gaat toch om de baarmoederhalskanker?
Of ben ik nou gek?
Heb nooit begrepen dat het om het HPV virus ging.
Maar aan een bevolkingsonderzoek voor borstkanker doe je ook mee, dus aan een onderzoek naar baarmoederhalskanker doe ik ook mee.
appelflap
Baarmoederhalskanker wordt veroorzaakt door het HPV-virus. Je verwarring kan ik me dus voorstellen ;)
appelflap
En in theorie is het HPV-virus alleen seksueel overdraagbaar, dus zouden mensen die er een Bijbelse levensstijl op na houden(en hun partners ook) het niet kunnen krijgen. In de praktijk is die kans niet nul, maar wel zeer minimaal, zoals dr. Wolswinkel al aangeeft.
Catherine
Heb het al die jaren gedaan, nimmer een afwijkende uitslag gehad, dus ik heb het nu maar eens voorbij laten gaan. Een nichtje van mij is vorig jaar overleden aan baarmoederkanker, dat wordt niet getest met een uitstrijkje. Je krijgt op deze manier wel een soort schijnzekerheid. De uitslag is goed: o ik heb gelukkig geen kanker. In de brief van het borstkankeronderzoek staat dat je geen rechten kunt ontlenen aan deze uitslag, kortom, er kan nog steeds iets grondig mis zijn !
toetje
Mijn huisarts gaf zelf aan, dat als ik zeker wist dat er geenbuitenechtelijke sexuele contacten waren geweest, dat het dan gewoon niet nodig is om aan dit bevolkingsonderzoek mee te doen!
pannenkoek
"In de brief van het borstkankeronderzoek staat dat je geen rechten kunt ontlenen aan deze uitslag, kortom, er kan nog steeds iets grondig mis zijn !"
Ja, zo was er een vrouw bij ons uit de gemeente die kreeg een brief van het
borstkankeronderzoek voor borstkanker. Slechte uitslag, ze moest snel naar het ziekenhuis komen. Na onderzoeken een positieve uitslag. Zo, dat is wel ff schrikken...
Maar beter zo dan andersom.
Catherine
@Pannenkoek: het gaat erom hoeveel waarde je aan zo'n uitslag hecht ! Goede uitslag betekent niet dat alles 100% is. Andersom dus ook niet ! Veel narigheid, schrikken en voor niks dus, hoe bedoel je, nuttig ???
Roeltje
Aids kun je krijgen door wisselende sexuele contacten. Als je die niet hebt is de kans om geen aids te krijgen geen 100%. Immers je kunt alsnog aids krijgen door bijv. een prik door een besmette spuit of door medisch "gereedschap" wat onvoeldoende schoongemaakt is......
Hebben wij met z'n allen niet door dat het hier puur om geld draait? Het inenten tegen baarmoederhalskanker en de oproep voor een uitstrijkje. Nergens staat vermeld dat de kans nihil is dat je het krijgt als je geen wisselende sexuele contacten hebt. Of men gaat er gewoon van uit dat iedereen wisselende contacten heeft of men wil er gewoon niet aan.
Roeltje
Weten jullie wat ook zo krom is hier in dit land? Het grote gezin in Kampen dat 4 kinderen tijdens de brand verloren heeft is onder toezicht van de jeugdzorg geplaatst inclusief het nog ongeboren kind omdat de ouders er "extremistische godsdienstige ideeën" op nahouden. Maar het gekke is dat minderjarige kinderen van om en nabij de 14 jaar zonder toestemming van de ouders zich in mogen laten enten tegen baarmoederhalskanker. En dan wil je niet weten wat voor folders er bij de oproepen zitten om die kinderen zo te beinvloeden dat ze zich hals over kop in laten enten!
Even een zijweg: Ik ken mensen van grote gezinnen die zich al zorgen maken of ze er ook te strenge godsdienstige regels op nahouden, want je loopt in dit land misschien het risico dat je kinderen dan onder toezicht geplaatst worden!
ariane
Wat heeft dit met de vraag te maken? Lijkt mij meer een discussie voor het forum.

Aan vragenstelster: ik zou toch maar gehoor geven aan de oproep om een uitstrijkje te laten maken. Ik had op mijn werk 2 collega s met een afwijkende uitslag,zij hebben beide een behandeling ondergaan met goed resultaat.
Ook zij hadden geen andere sexuele contacten gehad dan met hun resp partners(waarvoor het zelfde geldt).
hjrl
Eerst dochter 14 (in 2009) niet laten inenten na uitleg dat er gevaar onstaat bij wisselende contacten in de tekomst. In 2010 wel laten inenten. Niet altijd gerelateerd aan verschillende partners. Ze is ervan doordrongen dat (in theorie) het goed is om in de praktijk gemeenschap te hebben met de eigen man. Maar ieder zijn keuze mbt inenten en uitstrijkjes.
Roeltje
@ariane. Heb je de reactie van "toetje" gelezen? Hetzelfde heb ik ook van een huisarts gehoord. Zou wel heel gevaarlijk zijn als een huisarts zoiets zegt terwijl het niet klopt!
Roeltje
Waarom maakt deze "Roeltje" zich hier zo druk om? Een stokpaardje misschien?.....

Ik heb heel veel moeite met het feit dat de gezondheidszorg in Nederland zo duur is geworden. Hier heb je één van de vele oorzaken.
Eigenlijk zou op deze vraag geen huisarts moeten reageren. De huisarts maakt de uitstrijkjes en als hij zegt dat het niet nodig snijdt hij daarmee zichzelf in de vingers. Misschien goed dat hier een onafhankelijke arts op reageert.
ariane
De richtlijnen van het RIVM zijn erg duidelijk. Googel baarmoederhalskanker en bevolkingsonderzoek maar eens.

En ja de gezondheidszorg is duur maar voor dit geldt voorkomen(preventie)is goedkoper dan ...
Roeltje
@ariane. Dus jij denkt dat de RIVM deugdzame informatie verstrekt en dat je dat klakkeloos kan aannemen? Ze verzuimen in elk geval waar het hier over gaat te vermelden. 'k Begrijp je laatste reactie overigens niet helemaal..?
zandkasteel
@ Roeltje, gelukkig mag je nog zelf je godsdienstige opvoeding bepalen. In het gezin in Kampen had het niet te maken met kerkelijke opvoeding, maar met melding van lichamelijk letsel. Dat is iets heel anders.
Het is natuurlijk een misverstand dat je alleen van wisselende kontakte baarmoederhalskanker kan krijgen, erg voor vrouwen die dit niet hebben meegemaakt en toch kanker kregen! Daarnaast weten niet alle vrouwen voor 100% zeker of manlief vroeger niet een misstap heeft gemaakt. Uit schaamte kan veel verzwegen worden, vergeet dat niet!
ariane
Nee ik neem meestal niets klakkeloos aan . Maar in dit geval is het advies raadzaam en niet opdringerig. En het gaat om richtlijnen die ook de huisartsen krijgen om een goed advies aan patienten te kunnen geven.

En ik geloof dat preventie (het voorkomen) beter is dan genezen. En dat dat pur sang goedkoper is voor de gezondheidszorg!
Catherine
Vaak begint men andersom ! Condooms worden allerwegen (vaak gratis) verstrekt om AIDS te voorkomen en andere geslachtstziektes.
Je kunt een prik tegen baarm. halskanker halen.
Maar het is echt de wereld op zn kop !
Leef zoals de bijbel voorschrijft en dit soort maatregelen zijn dan niet of nauwelijks nodig. Baarmhkanker wordt veroorzaakt door een virus, zou dus KUNNEN vallen onder de overdraagbare ziektes. Net als AIDS en SOA.
Er zijn ziektes die je overkomt, en er zijn ziektes die je eigenlijk door bijbels te leven kunt voorkomen. Maak dan je keuze !
bakvis
@catherine; dus als ik aids of baarmoederhalskanker krijg heb ik niet Bijbels geleefd?!