Te jong voor belijdenis

Ds. A. Goedvree / 5 reacties

Vraag

Vorig jaar tijdens de Avondmaalsdienst mocht ik geloven dat de Heere Jezus ook voor mij en mijn zonden gestorven is. Het Avondmaal heeft voor mij dus best veel waarde. Dit jaar (wegens gebrek aan dominees hebben wij maar één keer per jaar Avondmaal) was het opnieuw een bijzondere dienst. Maar ik kan nog niet aangaan. Ik ben 16 jaar (volgende week 17) en ik heb dus nog geen belijdenis gedaan. Ik verlang er naar om aan te gaan en samen met Gods volk de gemeenschap van Christus te ervaren. Het hoofdstuk over het Heilig Avondmaal in “De Redelijke Godsdienst” heeft dit verlangen aangewakkerd. Daarom ben ik bij mijn ouderling op bezoek geweest om te vragen of ik belijdenis mag doen. Ik heb alles eerlijk verteld. Maar hij vindt mij te jong en dacht ook dat een jaar onderzoek nog goed zou zijn voor mij. Wat moet ik nu? Aan een dominee in een andere gemeente vragen of het mag? Of ben ik echt nog te jong en moet ik nog een jaar wachten?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Ik kan me voorstellen dat dit alles voor jou best heel moeilijk en kwetsbaar ligt. Je verwoordt alles heel voorzichtig en zorgvuldig. Graag wil ik je een paar dingen aanreiken. Ten eerste, het is een grote vreugde dat iemand van bijna 17 jaar zó met de dingen van de Heere bezig is. Avondmaal, toeëigening, verlangen naar Christus en de gemeenschap met Hem, verbondenheid aan Gods kinderen, gesprek met een ambtsdrager - wat zal er veel in je omgaan. Dat stemt dankbaar: deze dingen gebeuren nog! Daarom wil ik voor alles zeggen: zoek het bij de Heere Zelf! Je vragen mag je Hem ook voorleggen, en Hij zal je de weg wijzen. Ten diepste ben je daarin niet afhankelijk van de mening van een ambtsdrager.

Ten tweede, nu de eigenlijke vraag. Persoonlijk vind ik dat in jouw omstandigheden het zeker niet onredelijk is om te vragen naar de belijdeniscatechisatie. Enerzijds, dat een ouderling zegt dat je misschien wat jong bent en dat het hem goed lijkt om alles te laten 'overwinteren' snap ik ergens wel. De zaken liggen natuurlijk voor jou en voor de gemeente heel teer. In je jonge jaren kan je soms hele diepe indrukken opdoen. Anderzijds, als je zo dit verlangen hebt gekregen, en dat zo kunt 'verklaren', zou ik zeker contact zoeken met een predikant die betrekking heeft op jullie gemeente. Overigens, het gebeurt ook wel dat jonge mensen wel reeds belijdeniscatechese volgen, maar het belijdenis-doen daar niet automatisch aan verbinden. Sommigen krijgen twee jaar belijdeniscatechese.

Kortom, breng het Bij God en bij één van Zijn predikanten, in gebed en persoonlijk gesprek. Ik wens je Gods zegen toe, dat de weg die je nu mag gaan bevestigd zal worden, in Jezus Christus, door de Heilige Geest.

Ds. A. Goedvree,
Wezep

Ds. A. Goedvree

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Hellouw
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

belijdenis
5 reacties
petrus
Wat zei Jezus?
"Laat de kinderen tot Mij komen, en verhinder ze niet."
(uitspraak van de Koning der Kerk)
Johannes3vers16
Van harte mee eens @petrus!!

Laten we het eerst maar "overwinteren", wat vind ik dat erg. Laten we eens kijken naar de verloren zoon, zei de vader ook van eerst maar eens overwinteren kijken of je het wel echt meent? Nee, breng hiervoor het beste kleed en doe het hem aan en een ring aan zijn hand en schoenen aan de voeten en breng het gemestte kalf en ze begonnen vrolijk te zijn! Niks niet overwinteren of overzomeren...............!
43843
Beste vragensteller. Ik wil je nu al feliciteren met je zeventiende verjaardag. En ik wil je ook van harte feliciteren met de keus die je gedaan hebt om de Heere te dienen. Wat heerlijk om dit te lezen. Ik denk terug aan mijn eigen tienerjaren. Ik was even oud als jij toen ik van harte gekozen heb voor de Heere en Zijn dienst ( door genade natuurlijk ) En Zijn liefde dienst heeft mij nog nooit verdroten. Toen ik zeventien was ben ik ook naar onze predikant gegaan, met dezelfde vragen en verlangens als jij. Ik werd wel toegelaten om belijdenis te doen. En de eerste keer er na mocht ik deel nemen aan het Heilig Avondmaal. Als ik dit zo neerschrijf, gaat het echt weer helemaal leven. Zoek een dichtsbijzijnde predikant op, of jullie consulent. Praat alles nog eens door met hem. Natuurlijk is een jaar onderzoek goed, maar dat kan ook na je belijdenis, en als het goed is blijft dat niet bij een jaar.
Ik hoop van harte dat je tegen je achttiende belijdenis mag doen van je geloof in het midden van de gemeente en de dood van de Heere mag verkondigen.
En dat je heel je leven mag wijden aan Zijn dienst.
petrus
Opdat wij dan met het waarachtige hemelse brood: Christus, gespijzigd mogen worden, zo laat ons met onze harten niet aan het uiterlijke brood en wijn blijven hangen, maar onze harten opwaarts in de hemel verheffen, waar Jezus Christus is, onze Voorspraak, ter rechterhand Zijns hemelsen Vaders.
Michael
Wat erg. Waar gaan dit allemaal heen? Laat de kinderen tot mij komen dat was wat diegene zei waar het avondmaal om draait. Ik heb slechts één advies, vertrek zo snel als mogelijk uit het midden van deze gemeente. Er zijn weinig zonden groter dan mensen afhouden van Christus.