Altijd naar geweten luisteren

Ds. C.J. Droger / 4 reacties

Vraag

Kunt u uitleggen of we altijd naar ons geweten moeten luisteren? Ik worstel hiermee. Het is zo dat ik ergens over na ga denken en vervolgens krijg ik hier last van. Ik weet dat we alles moeten toetsen aan de Bijbel. Het kan misschien te maken hebben met een lichte vorm van schizofrenie en OCD (dwangneurose) die ik heb.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Bedankt voor je vraag. Ik vind dat je een belangrijke vraag stelt. Moeten we altijd naar ons geweten luisteren? Ik wil er een paar dingen over zeggen.

1. Laten we dankbaar zijn dat we een geweten hebben en als ons geweten 'spreekt'. Dat is een gave van de HEERE. De Bijbel vertelt ons dat we zelf ons geweten het zwijgen op kunnen leggen (1 Tim. 4:2). Dat is niet best.

2. Als ons geweten 'spreekt', doen we er goed aan om ernaar te luisteren. Wellicht wil de HEERE ons via ons geweten waarschuwen en van zonden afhouden.

3. Helaas is ook ons geweten door de zonde aangetast en daarom niet voor honderd procent betrouwbaar. Het zou kunnen zijn dat ons geweten iets goed vindt, terwijl het Woord van de HEERE het ons verbiedt. Daarom doen we er altijd goed aan om, als ons geweten 'spreekt', ook naar het Woord van de HEERE te luisteren. Zó kunnen we op het spoor komen wat de HEERE van ons vraagt of wat Hij ons verbiedt.

Dan nog een paar andere opmerkingen. Op zich is het natuurlijk niet verkeerd als we ergens over nadenken. Je zult waarschijnlijk bedoelen, dat je gedachten soms een bepaalde kant opgaan en dat je daarvan last krijgt. Als dat gebeurt, kun je misschien proberen iets anders te gaan doen, waardoor je gedachten een andere kant opgaan. Bidden op zo'n moment is ook belangrijk. Ik begrijp dat er zorgen rond je gezondheid zijn. Zoek als het nodig is, tijdig hulp. Er zijn mensen en middelen die je kunnen helpen. En bovendien wil de HEERE je Helper zijn.

Hartelijke groeten!
Ds. C. J. Droger

Tags in dit artikel:

geweten
4 reacties
1a2b3c
In het antwoord staat: Het zou kunnen zijn dat ons geweten iets goed vindt, terwijl het Woord van de HEERE het ons verbiedt.

Andersom is dat ook waar, dat je ergens een slecht geweten bij hebt terwijl iets er niet toe doet of juist goed is!!
En het kan ook nog dat je geweten gewoon ergens over zwijgt.
Dus idd, altijd toetsen aan de Bijbel.
Alphonsus
Een gevormd geweten ontstaat door de tijd heen en wordt mede bepaald door je opvoeding, de wens om Gods woord te kennen en Gods woord ook daadwerkelijk te kennen, de omgeving waarin je leeft en je gebedsleven.
Een gevormd geweten, zoals hierboven bedoeld, laat je in het hart verstaan of de dingen die je doet/zegt of niet doet zegt vrij van overtreding zijn.
Je karakter speelt een rol, maar is van ondergeschikt belang.
Je geweten kan nauw gevormd zijn en ruim gevormd zijn.
De een kan bij een afrekening waar 1 eurocent verschil in zit al in het geweten aangesproken worden, de ander stapt makkelijk over een paar Euro heen om het zo maar eens te zeggen.
B.v. wanneer je ergens teveel terugkrijgt na een aankoop gaat de een op grond van het sprekende geweten het te veel gekregene terugbrengen, de ander laat het er gewoon bij zitten.
Wanneer we in alles 100% zuiver willen handelen (wat ons mensen niet gegeven is) kan het zo zijn dat we continu in onrust verkeren omdat we waarschijnlijk wel zaken niet goed gedaan hebben.
De beklemming die dan kan ontstaan ontneemt je alle vreugde en blijdschap die als wedergeborene toch in ruime mate in Christus mag hebben. Toets alles aan Gods woord zoals ook door Ds. Droger aangegeven is.
Bij twijfel in het hart is het gebed de oplossing. Leg je naar voren komend geweten voor God neer en vraag Hem om bevestiging van je geweten of om Zijn rust die ook jouw deel mag zijn. Handel daarna naar de overtuiging van je hart en ervaar hoe e.e.a. uitwerkt.

Wij mensen kunnen makkelijk van het ene extreme in het andere vallen, mede afhankelijk van onze geestesgesteldheid, daarom kan de volgende vermaning van Salomo ons van nut zijn:
Pred. 7,16: Wees niet te zeer rechtvaardig en gedraag u niet al te wijs; waarom zoudt gij uzelf tot verbijstering brengen?

Veel rust en zegen toegewenst.
Catherine
Als je vaak genoeg "over" je geweten heenleeft, gaat het zwijgen. Niet doen dus.
jslabbekoorn
Ter aanvulling: Inderdaad. luister in de eerste plaats naar Gods Woord; en dan bijzonder in gewetensgevallen: Zijn wet. Leg er de tien geboden naast!.
En wat profeten en aposten, ja wat Christus daarover zegt.
Onderzoek Gods Woord in dat kader. Niet wat mensen vinden, zelfs ambtsdragers kunnen hierin te ver gaan. Dat vinden zij! Laat ieder in zijn gemoed verzekerd zijn, zegt de grote apostel. D.w.n.z. dat je niet naar amtsdragers moet luisteren, maar alleen als ze God Woord naspreken. En dat geldt voor ieder. Daarnaast heb je de christelijke vrijheid.