Dochter van Jeftha

Ds. H. Paul / 1 reactie

Vraag

Ik zit erg met het antwoord van ds. Paul op mijn vraag over de geschiedenis van Jeftha. Zelf hoop ik te trouwen binnenkort. Moet ik dan concluderen dat ik de Heere minder toegewijd ben dan de dochter van Jeftha, vanwege het feit dat ik wél ga trouwen? Ik denk bovendien dat Christus' offer volmaakt is en de Heere ook Jeftha's dochter het huwelijk gunde. Moet je jezelf dan zoiets ontzeggen? Zou de Heere hier werkelijk meer door geeërd worden? Ik zit er enorm mee.

Antwoord

Beste vraagstelster,

Je behoeft er echt niet mee te zitten, als je gaat trouwen. Het huwelijk is een instelling van God, die Hem behaagt. Hij heeft ons mensen als man(nelijk) en vrouw(elijk) geschapen, opdat het menselijk geslacht zou voortbestaan en Hij Zijn Rijk zou voortplanten van geslacht tot geslacht. Jephta beloofde dat het eerste wat hem uit zijn huis tegemoet zou komen geheel aan de Heere gewijd zou zijn. Daar ligt de oorzaak van haar ongehuwd zijn.

Kun je dan beter de Heere dienen als je ongehuwd blijft? Paulus schrijft erover in 1 Kor. 7. Maar daar ziet hij het huwelijk en het ongehuwd zijn in het licht van de komende verdrukking. Hij legt het ongehuwd zijn niet op als zou dat als zodanig beter zijn.

De kerk heeft ook godvrezende moeders en vaders nodig om de kinderen op te voeden tot eer van God. Lees het huwelijksformulier maar eens na (ook het gebed met en voor het bruidspaar).

Een gezegend huwelijk toegewenst!

Hartelijke groeten,
Ds. H. Paul

1 reactie
sulamith
Jefthas dochter werd toch gedood?