Contact met lieve medestrijdsters

Ds. C.J. Barth / 7 reacties

Vraag

Ik ben een jongeman van 23 jaar en had tot voor kort een relatie met een jongedame van 23 jaar. Wij zaten geestelijk op één lijn, zijn in Christus één en kunnen op alle fronten goed met elkaar omgaan. Wij hebben echter een probleem. Ik heb een aantal lieve medestrijdsters in Christus waarmee ik heel veel contact heb. Ik ben er zeker van dat ik daar totaal niets verkeerds mee bedoel en dat mijn vriendin mij gewoon in alles moet kunnen vertrouwen. Zij wil mij echter heel graag in bescherming nemen tegen verleidingen van andere vrouwen en waarschuwt mij er dikwijls voor. Ik zie dat als wantrouwen. Mijn vriendin uit haar zorg in heel veel boosheid en agressie. Zij vond dat ik de gevaren niet inzag en hoe moeilijk zij het er mee had. Ik wil die contacten niet stoppen en vertrouw mijn vriendin. Zij wordt onzeker en boos omdat er volgens haar vaak zulke vreemde dingen gebeuren (in de maatschappij, bedoel ik) en ik haar onbegrip en machteloosheid hierin niet begrijp. Ze geeft ook aan dat ze het niet kan controleren, omdat veel contacten via de computer lopen. Ik heb er met haar voor gebeden, maar we komen er gewoon niet uit! We zijn totaal aan het einde van ons kunnen en hebben last van depressies, omdat we elkaar niet kunnen bereiken. Kan iemand hier zo spoedig mogelijk een antwoord op geven, want het is gewoon heel zwaar voor ons en wij worden door veel mensen en de duivel aangevochten. Zou u ook vanuit de Bijbel en het persoonlijke geloofsleven antwoord willen geven? Heel hartelijk dank.

Antwoord

Beste vraagsteller,

De vraag die u stelt, is niet makkelijk. Zulke situaties vragen om begeleiding van bijvoorbeeld een predikant of ouderling met goede pastorale ervaring, maar ook valt zeker te denken aan een christelijke psycholoog, iemand met ervaring met relatieproblemen.  Toch zal ik proberen om wat punten op te laten lichten uit Gods Woord en uit de praktijk. Om mogelijk wat verlichting te geven.

Vanuit de Bijbel. De Heere Jezus en ook Paulus hebben contacten met veel mensen, mannen en vrouwen. Dat is niet verboden. Wel waarschuwt de Bijbel ervoor dat er veel fout kan gaan op dat gebied. Denk aan David en Batseba (= de vrouw van een van zijn helden, al lange tijd dus een goede bekende), denk aan waarschuwingen in Spreuken en de brieven van Paulus. Dit terrein vraagt voorzichtigheid. Onderschat ook niet de kracht van de (positieve) jaloezie: “je bent van mij en ik wil je met geen ander delen” (vergelijk Spreuken 6:34). Daarin kan ik je (ex-)vriendin goed begrijpen dat ze je in bescherming wil nemen. En er alles aan doet om jou voor zichzelf te houden. Dat is zeer te waarderen in haar.

Persoonlijk: Het komt mij over dat je vrij rationeel met deze zaak omgaat: Zo en zo zijn de feiten, en dat is toch geen probleem? Je vriendin lijkt veel meer op haar gevoelens en intuitie af te gaan. Zij heeft er geen goed gevoel bij, en dat laat ze duidelijk merken. Dat kan heel terecht zijn. En verstandelijke argumenten gaan niet per definitie boven gevoelsargumenten. “Feelings are facts.”

Verder komt het verhaal op me over dat je, door de gevoelens van haar af te kappen, de communicatie plat legt. Hierdoor voelt zij machteloos en reageert ze heftig op je. Het is de kunst en de relatie zeker waard om in alle openheid eerst rustig naar elkaar te luisteren. En vervolgens elkaar proberen te begrijpen. Wat ligt er op de bodem van je ziel? Vertel je vriendin wat je in haar waardeert en andersom. Kom in liefde tot elkaar. Geef elkaar de ruimte en de tijd om dit alles te bespreken en te verwerken. Jullie liefde en geloof geeft veel samenbindends.

Tenslotte: de kracht van het gebed is groot. Omdat de Heere de Almachtige is. Vertrouw samen in gebed Hem alles toe. En zie uit naar Zijn antwoord in jullie relatie! Als twee harten smelten voor de Allerhoogste, kan Hij wonderen doen. Juist op die momenten dat je het allerminst verwacht.

Ds. C. J. Barth

Lees meer artikelen over:

verkering
7 reacties
dominerik
Dan stop je toch die contacten terwille van je vriendin?!
Alphonsus
"Wij zaten geestelijk op één lijn, zijn in Christus één en kunnen op alle fronten goed met elkaar omgaan."

"Mijn vriendin uit haar zorg in heel veel boosheid en agressie."

Twee uitspraken over dezelfde persoon die toch wel opmerkelijk genoemd kunnen worden.
Boosheid en agressie in het leven van een Christen; je verwacht toch dat dat wel anders zou kunnen zijn.

Daarbij is het overigens wel zo dat de vrouw uit het oogpunt van - jaloezie en controledrang- eerder van slag raakt wanneer dit soort zaken spelen dan wanneer dit een man zou betreffen.

Het moet in principe mogelijk zijn om in harmonie te leven met je vriendin en ook die goede contacten in stand te kunnen houden.
De realiteit van het leven (we weten hoe zwak we zijn), toont vaak aan dat e.e.a. nog wel eens wil ontsporen en er zich sympathieën kunnen gaan ontwikkelen die verder kunnen gaan dan wat gewenst is in een gezonde relatie.
Deze achtergrond van denken zal je vriendin wel drijven tot haar uitspraken en boosheid; dit dan als zelfbescherming en als bescherming van jullie relatie.
Ter wille van datgene wat Paulus aangeeft in de Romeinenbrief dat Hij nooit meer vlees zou eten als hij wist dat hij anderen daarmede voor het hoofd zou stoten, lijkt het mij uit het oogpunt van de liefde (zie 1 Cor. 13) wijs om je vriendin hierin tegemoet te komen.
Er wel voor wakend om niet bij iedere wens, verlangen dan wel afkeuring per definitie haar wil te volgen, maar alles aftewegen in welke mate je er goed aan doet om of haar toch te volgen danwel je eigen zelfstandigheid en verantwoordelijkheid te volgen.
jetta
Een goed antwoord van ds. Barth. En waarom zou je je vriendin niet laten delen in deze contacten? Mag zij weten waar jullie met elkaar over spreken? Het ook lezen? Een wat herkenbare situatie trouwens. Herken heel goed het wantrouwen van je vriendin. We moeten ons niet moedwillig in gevaar begeven. De verleiding ligt naderbij dan we denken. Zo kun je je niet geheel geven aan je vriendin en zij voelt zicht machteloos en geremd door deze situatie.
Wanneer je hoopt te trouwen zal je deze contacten toch ook moeten stoppen, mits jullie samen deze contacten aangaan.
vandijk
De relatie is al verbroken maar ze is nog wel je vriendin? Je wilt waarschijnlijk de relatie herstellen, maar ik krijg de indruk dat er geen vertrouwen is van haar kant. Heeft zij of jij de relatie verbroken? En inderdaad, waarom neem je ze niet mee?

"Ik heb een aantal lieve medestrijdsters in Christus waarmee ik heel veel contact mee heb."
Waar bestaat dit contact dan uit, dat is nogal essentieel denk ik. Zit je een paar avonden bij hen thuis, of mail je regelmatig over geloofszaken bv?

Ben het met Alphonsus eens, met de nadruk op de laatste alinea.
Veel sterkte.
Catherine
Hoed u voor de schijn des kwaads ! Oftewel, er hoeft niets achter te steken verder, maar zou wel kunnen. We blijven tenslotte mensen. Als iets op geestelijk vlak begint, goed klikt, kan dit verder groeien tot een relatie.
Cloudsadmirer
dominerik, helemaal mee eens. Volgens mij moet je aandacht even volledig naar je vriendin en voelt zij zich vergeten of tekort gedaan. Die andere vriendinnen kunnen heus wel zonder jou, maar jouw vriendin (als ze je vrouw weer wilt worden) heeft jou het hardst nodig! De Bijbel zegt dat je jezelf dan op moet offeren voor haar! Zodat zij makkelijker zich onder jou kan schikken en dus niet meer aggressief is e.d.

Sterkte
nuchterik
Ik ga (als man van middelbare leeftijd) veel met jonge mensen om. Wat me steeds weer opvalt is hoe onzeker die kunnen zijn. Vooral (jonge) vrouwen zijn vaak enorm onzeker. Bij een deel zie je het direct, bij anderen wordt het verborgen onder een vrolijk masker. Ik heb het idee dat het met je vriendin ook het geval is. Aan jou de taak om bij te dragen aan haar welbevinden. Ik vraag me af of je daaraan bijdraagt door vele fijne contacten met lieve jonge vrouwen aan te houden. Als ik merk dat mensen met een relatie toch heel vrij zijn in alles, dan vind ik dat geen goed teken. Je bent geen kluizenaar, maar er zijn duidelijke grenzen. Als het goed is merk je toch direct dat iemand een relatie heeft?
Achter de woede van je vriendin gaat onzekerheid en angst schuil. Moet dat nou? Investeer in je vriendin en je zult zien dat ze je honderdvoudig teruggeeft. Op deze manier doe je haar en jezelf tekort.