Bijna gescheiden

Ds. W. van Vlastuin / Geen reacties

Vraag

Ik ben een bijna 22-jarige die inmiddels bijna gescheiden is. Scheiding is natuurlijk al een moeilijk punt in de Bijbel, maar ik denk hier wel de Bijbelse reden voor te hebben en heb hier inmiddels wel m'n weg in gevonden en weer vrede met God, na natuurlijk een weg vol strijd. Was ik nou christen? Was dit huwelijk door God tot stand gekomen of was het een weg waar ik zelf voor gekozen had? Maar ja, nu zit ik met de volgende vraag, want inmiddels ben ik een ander jongen tegen gekomen. Hij is wel christelijk, maar in de Bijbel staat dat je na een scheiding niet mag hertrouwen. Wat moet ik hier nou mee? Als we Jer. 29:11 lezen dan weten we dat God het beste met ons voor heeft. Maar die tekst over niet mogen hertrouwen staat er ook duidelijk. Maar heeft God deze jongen niet zelf op mijn pad geplaatst? Ik heb er eerst wel 100x over nagedacht voor ik de vriendschap met hem aanging omdat ik het vertrouwen in een relatie kwijt was. Dat heb ik inmiddels voor een deel wel terug! Maar hoe nu verder? Als het niet Zijn wil is dan zou het een bewuste zonde zijn. En dan kun je zeggen als je gelooft dat Jezus voor je zonden gestorven is, dan is dat vergeven. Maar ik weet op dit moment niet waar ik goed aan doe. M'n relatie met God is gewoon helemaal weer goed. Vind het fijn om Bijbel te lezen en Zijn wil/weg te zoeken. Help!!

Antwoord

Beste vriendin,

Een paar overwegingen:
1. In mijn boekje "het huwelijksformulier" ben ik op de pag. 95-99 uitgebreider ingegaan op de problematiek die je aan de orde stelt. Derhalve verwijs ik daarheen voor een grondiger en uitgebreider antwoord.

2. De grondlijn in de Schrift is dat scheiding onmogelijk is. Het werpt een  blaam op Gods trouw.

3. We kunnen alleen scheiden als er reeds scheiding heeft plaatsgevonden door overspel. Als we zo schuldloos zijn gescheiden, zijn we vrij om te hertrouwen. Het Woord van Jezus Christus in Matth. 19 betreft een onwettige scheiding.

4. 1 Kor. 7:15 noemt een tweede situatie, als namelijk een ongelovige ons moedwillig verlaat om het geloof. Het ongeloof is voor de gelovige nooit een reden om te scheiden, maar het kan voor de ongelovige partij in het huwelijk wel een reden zijn. Dan is de gelovige vrij, ook om te hertrouwen.

5. Gods Woord kent de situatie van de scheidbrief (Deut. 24:1-4). Het gaat hier over onwettige scheidingen. De man kan zijn vrouw wegsturen. In zo'n situatie moest hij een scheidbrief aan haar geven, waarin hij de schuld voor het overspel dat zou ontstaan, op zich nam. In de scheidbrief wordt van de vrouw verklaard dat zij reine heeft geleefd. Mozes regelt hiermee niet de echtscheiding, maar de kwalijke gevolgen van de onwettige echtscheiding. De vrouw wordt in bescherming genomen. Naar analogie is er ook vandaag barmhartigheid voor een vrouw of een man die kwaadwillig is verlaten. In de christelijke gemeente kan een onwettige scheiding niet worden geaccepteerd. Maar de onschuldige en zwakke partij wordt wel beschermd.

6. De ellende van ontrouw in het huwelijk moge jou en ons allen leren dat de Heere zo trouw is als Hij sterk is. Als wij ontrouw zijn, zijn we dat? Of zien we dat niet? Dan blijft Hij getrouw? Kun je dat klein krijgen?

Je ds. W. van Vlastuin

Lees meer artikelen over:

echtscheiding