Wanneer gaan beloften in vervulling?

Ds. C.J. Droger / 1 reactie

Vraag

In de Bijbel staan veel beloften, zoals: Zij zullen zalig worden. Gaan die beloften in dit tijdelijke leven in vervulling, of wanneer God terugkomt?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Bedankt voor je goede vraag! In de Bijbel staan inderdaad veel beloften. Iemand heeft wel eens gezegd: voor elke situatie van het leven minstens één. En dat is ook zo. Wat rijk dat de HEERE al deze beloften gegeven heeft! Wanneer gaan Gods beloften in vervulling? Dat is de vraag die je gesteld hebt. In het kort wil ik daar dit over zeggen.

Het is afhankelijk van wat er in een belofte staat, wanneer deze in vervulling gaat. Er zijn beloften van de HEERE die in dit leven in vervulling gaan. Denk bijv. aan Mattheüs 6:33. Er zijn ook beloften die pas in vervulling zullen gaan bij het sterven van Gods kinderen (Ps. 73:24) óf bij de wederkomst van de Heere Jezus (1 Thes. 4:17). Er zijn ook heel wat beloften van de HEERE die op meerdere momenten in vervulling zullen gaan. Denk bijv. aan Ezechiël 37:1-14. Wanneer zijn deze woorden (beloften) in vervulling gegaan?

Allereerst aan het einde van de babylonische ballingschap. Vervolgens op de Pinksterdag (Hand. 2). Daarna gaan deze woorden in vervulling als de Heilige Geest in mensenlevens gaat werken. En ten slotte zullen ze in vervulling gaan bij de wederkomst van de Heere Jezus. Zo zijn er heel wat beloften in de Bijbel die een viervoudige vervulling hebben. De vervulling van een belofte wordt dus bepaald door de inhoud ervan.

Zie je hoe rijk het Woord van de HEERE is? Ik hoop dat je ook in je eigen leven mag ervaren dat de HEERE Zijn beloften vervult. Vraag daar maar om! Je mag op Gods beloften pleiten en Hem daarbij herinneren aan je doop. Toen heeft God Zijn beloften aan je gegeven. Je mag nu zeggen: “Doe, HEERE, wat U gesproken hebt.”

Hartelijke groeten!
Ds. C. J. Droger

Tags in dit artikel:

belofte(n)
1 reactie
Mens
* reactie verwijderd door Refoweb *

<i>Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum.</i>