Vals beschuldigd van misbruik

Ds. J.R. Lammers / 4 reacties

Vraag

Ik heb een probleem. Beter gezegd: ik bén er een. Ik heb mijn oom vals beschuldigd van misbruik. Wat moet ik nu doen? Iedereen zit boven op me. Ik heb mijn ouders verteld dat het een valse beschuldiging is geweest; zij geloven me nu. Nu moet ik het de rest nog vertellen. Ik durf het alleen niet. Ik schaam me diep en ik vrees dat ik zelfmoord pleeg, nadat ik het heb verteld. Ik schaam me zo. En ik begrijp mezelf niet. Ik loog eerder nooit.

Antwoord

Ik heb geen pasklaar antwoord. En als ik dat al had, de e-mail is niet geschikt voor zo'n antwoord. Dat doet altijd onrecht aan de concrete materie die hier aan de orde is.

Ik zou willen zeggen: ga een oog-in-oog-gesprek aan met een pastor of maatschappelijk werker of een psycholoog. Gezien de aard van de zaak zou ik, als je geen pastor in eigen omgeving hebt, ook zelf beschikbaar zijn voor zo'n gesprek. Uiteraard is er geheimhouding en in ieder geval respect voor jou als mens.

Besef een ding vooral: ook al heb je een fout gemaakt, en een behoorlijke ook, je bent een mens, een beeld van God, de moeite waard. Het is zaak dat in een gesprek rustig aan de orde komt hoe je zo ver gekomen bent en ook hoe je een weg kunt vinden, weer verder te kunnen gaan in het leven.

Ds. J. R. Lammers

Naschrift redactie. Ds. Lammers is bereid om in deze zaak een bemiddelende en pastorale rol te spelen. Emailadres en telefoonummer van de dominee zijn door de vraagsteller bij de redactie op te vragen: vragen@refoweb.nl

Tags in dit artikel:

liegenseksueel misbruik
4 reacties
Alphonsus
In feite heb je niet meer gedaan dan gezondigd. Je hebt de waarheid geweld aangedaan, gelogen en een mens beschadigd.
Leugenachtig zijn wij van nature allen en daarom is er buiten Christus ook geen redding mogelijk.
Hierin wijk je dus niet af van ons allen. Omdat misbruik gevoeliger ligt in de maatschappij denk je daar voor je gevoel ook zwaarder over en bedrukt het je zeer.

Voor al dit soort zaken geldt (de ene weg is zwaarder dan de andere) geef opening van zaken, vraag de persoon in kwestie om vergiffenis en verootmoedig je voor God.

Dit is een weg die wij ALLEN moeten volgen wanneer wij onze naaste te na gekomen zijn met leugen, bedrog, achterklap en/of laster.

Ga deze weg gezamenlijk met een pastor of psycholoog, zoals door Ds Lammers aangegeven. Bid om kracht van de Heilige Geest en je zult overwinnen. Satans kop is immers al vermorzeld. En jij zult uiteindelijk zegevieren.
Cloudsadmirer
Geen zonde is groter dan Gods Genade!
drernie
Er wordt naar mijn mening totaal niet stil gestaan bij de oom die valselijk is beschuldigd en wat de gevolgen daar van zijn. Ook al is er niets van waar, op de naam van de oom ligt een smet en dat raak je niet meer kwijt. Zie als man maar je onschuld te bewijzen. In plaats daarvan krijgt de 'dader' een slachtoffer rol.
Omega
Dat zal in een pastoraal gesprek ongetwijfeld aan de orde komen...