Romeinen 7 en 8

Ds. A. van Vuuren / 5 reacties

Vraag

Waarom hoor ik zoveel dominees preken over Romeinen 7 en niet over Romeinen 8 ("Ik, ellendig mens, ... maar ik dank God... ik weet en ben verzekerd")? Paulus beschrijft toch een verkeerde positie van een christen in hoofdstuk 7, namelijk dat een zondaar zelf probeert te strijden tegen de zonden zonder de Heilige Geest. Hoofdstuk 8 is een heel ander verhaal, maar dat komt bijna nooit ter sprake. Daarom wordt er gedacht dat het "ik, ellendig mens" heel normaal is, terwijl dat juist een heel verkeerde stand is. Kom je daarom nooit aan Romeinen 8 toe? Eigenlijk stel ik deze vraag, omdat ik voor dit punt aandacht wil. Ik merk dat er sommigen zijn die er ook aan ontdekt zijn en wat zou ik graag willen dat er een heleboel meer volgen. Romeinen 7 is volgens mij het resultaat van een 'verkeerde opvoeding'. Romeinen 8 is volgens mij het resultaat van de 'vaste spijze', maar dan moet die vaste spijze wel opgediend worden. En o, wat mis ik dat!

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het is jouw ervaring dat je vaker over Romeinen 7 hoort preken dan over Romeinen 8. Wat mij persoonlijk betreft, ik heb in de prediking veel vaker een tekst behandeld uit Romeinen 8 dan uit Romeinen 7. Als ik je vraag goed lees dan krijg ik de indruk dat er Romeinen 7-christenen zijn en Romeinen 8-christenen. Het tweede soort zou dan geestelijk volwassener zijn dan het eerste. Die van Romeinen 8 zouden dan in een hogere klas zitten. Maar dat is bijbels gezien niet juist. De Romeinenbrief is een eenheid. Er zit ook geen tegenstelling tussen Romeinen 7 en Romeinen 8. Beide horen bijeen en zijn onderdeel van het dagelijks geloofsleven. Een ware gelovige beleeft beide werkelijkheden. De apostel Paulus beleeft de inhoud van Romeinen 8 even intens als die van Romeinen 7. Alleen, het tweede deel van Romeinen 7 legt de nadruk op wie de gelovige is in zichzelf en Romeinen 8 op wie hij is en wat hij heeft door de kracht van de Heilige Geest. In Romeinen 7 heeft Paulus het namelijk over zichzelf en dan niet zoals hij is voor zijn bekering, maar na zijn bekering. Hij spreekt taalkundig steeds in de tegenwoordige tijd. “Ik ben, ik doe niet, ik zie”, enz.

In Romeinen 7 ligt het accent op de geestelijke strijd, de strijd tussen het zondige vlees en de Heilige Geest, die elke gelovige kent (zie ook Galaten 5:17). Die worsteling leidt bij Paulus in Romeinen 7 zelfs tot de uitroep: “wie zal mij verlossen, uit het lichaam van deze dood?” Hij weet overigens ook het antwoord: De Heere! Die verlossing wordt ontvangen bij de laatste snik.
Het accent ligt in Romeinen 7 dus op de telkens terugkerende ervaring: “ik ellendig mens” (dat heeft niets met een verkeerde stand te maken, zoals jij schrijft). Ik schrijf “accent”, want daar blijft Paulus niet in steken. Hij erkent in datzelfde hoofdstuk met vreugde dat hij een vermaak heeft in de wet van God. Bovendien Romeinen 7 begint met de verzekering dat gelovigen dood zijn voor de wet en zo vrij van de vloek van de wet, en nu getrouwd met Christus. En Romeinen 7 eindigt in het rusten in Christus en zijn werk. “Ik dank God door Jezus Christus onze Heere.” Diezelfde gelovige die zijn verdorvenheid zo dikwijls ervaart, weet zich in Christus aangenomen tot een geliefd kind van de hemelse Vader, een Koningskind.

Romeinen 8 gaat daar op door en dan met name vanuit het werk van De Heilige Geest. Ook in Romeinen 8 worden de strijd en het lijden nog genoemd, maar dan vanuit de overwinning bekeken. In Christus zijn wij meer dan overwinnaars, door Hem die ons heeft lief gehad. We mogen Abba Vader zeggen. We mogen delen in Christus’erfenis. We zijn verzekerd van Gods blijvende liefde. We mogen hoopvol uitzien naar de heerlijkheid die wacht. Wat een machtig perspectief!

Romeinen 7 is een strijdlied, Romeinen 8 een overwinningslied. Beter gezegd het zijn twee coupletten van het lied van de Christus’ soldaten. Er is een oud gezegde dat luidt: Romeinen 6 leert ons de les, Romeinen 7 bepaalt ons bij het leven, Romeinen 8 geeft ons de kracht. Een prediker die meer nadruk legt op de zonde (Rom. 7) dan op de genade (Rom. 8) is geen arbeider die het Woord der waarheid recht snijdt. Zonder de werkelijkheid van de genade van Romeinen 8 zou ik de strijd van Romeinen 7 niet volhouden.

Vaste kost is: Het preken van de steeds dieper wordende ervaring van onze zondige natuur, maar ook het steeds rijker beleven van het houvast in de triomf der genade, dankzij Christus, door de kracht van de Heilige Geest. Met de nadruk op het overwicht van de genade (Rom. 5). “En toch overwint eens de genade,” zegt een lied. Daar leef ik bij en naar ik begrijp jij ook! Bemoedigd vanuit Romeinen 8 houden we ons aan de marsorder: Voorwaarts christenstrijders!

Met hartelijke groet,
Ds. A. van Vuuren

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Capelle a/d IJssel
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus-predikant

5 reacties
Alphonsus
Romeinen 8 is het kernhoofdstuk.
Niet voor niets staat erboven: Het leven door de Geest.

Helaas, helaas, blijft dit hoofdstuk vaak onderbelicht.
Satan weet heel handig de aandacht af te leiden van dit hoofdstuk of er maar oppervlakkig over heen te gaan. Ook veel dienaars van Gods woord worden op deze wijze misleid!!

Leer als het ware Romeinen 8 uit je hoofd, overpeins het, breng het in je gebed bij Gods troon, geloof er vast in, sta satan niet toe het licht van dit hoofdstuk te verduisteren.

Natuurlijk hebben Romeinen 7 en 8 een verband. Maar besef dat Romeinen 7 slechts de intro is van het heil in Christus en dat het in Romeinen 8 geheel gevonden wordt.
dijna61
Toch overwint eens de genade,
en maakt een einde aan de nacht.
Dan onderwerpt de Heer het kwade,
dan is de strijd des doods volbracht.
De wereld treedt in 's Vaders licht,
verheerlijkt voor Zijn aangezicht.

O welk een vreugde zal het wezen,
als Hem elk volk is toegedaan;
uit aard' en hemel opgerezen
vangt dan het nieuwe loflied aan.
Als ieder voor de Heer zich buigt
en aller stem Gods lof getuigt.
Diny
@vraagsteller: ik herken het! Helaas...

@dominee
Wat een duidelijk antwoord!
U zegt: Een prediker die meer nadruk legt op de zonde (Rom. 7) dan op de genade (Rom. 8) is geen arbeider die het Woord der waarheid recht snijdt.
Oei... Hoe ga ik dit onze predikant vertellen? En ouderlingen die op huisbezoek vaak niet verder komen dan Zefanja 3:12a, Romeinen 3:9-20 en 7:14-24.

@Alphonsus
Goed idee om Romeinen 8 uit het hoofd te leren. Ik begin er gelijk mee.

@dijna61
Mooie verzen!
petrus
Is het niet stiekem zo dat we onder het mom van 'ik ellendig mens' en 'Paulus kwam ook niet hoger' en 'wil jij soms zeggen dat je meer genade hebt dan Paulus?' allerhande (verborgen) zonden en slechte karaktertrekken aan de hand kunnen houden???

Pas hoorde ik een prediker zeggen: "ik preek alleen wat ik zelf in de praktijk breng, anders ben ik een hol vat, een klinkend metaal". En hij preekt veel over en uit de volheid van de Geest en het leven door de Geest.
1a2b3c
Als je wedergeboren bent dan ben je een baby in de genade en het is natuurlijk niet de bedoeling dat je dat blijft.
De brieven van Paulus zijn aan de gelovigen gericht met de bedoeling dat ze gaan groeien in de genade.
Meestal begint een pas wedergeborene in eigen kracht tegen de zonden te vechten en dat wordt niets. Dan kom je tot het ik ellendig mens...
Je hebt dan nog verwachting van jezelf want als je niets van jezelf verwacht zou je ook niet teleurgesteld in jezelf kunnen zijn.
Maar je hebt ook jongelingen en vaders in de genade.
Volgens mij zijn dat de romeinen 8 christenen wat natuurlijk niet wil zeggen dat ze nooit meer Rom.7 meemaken als ze weer eens in eigen kracht bezig zijn.