Vrijwillige politie

Ds. C. den Boer / 3 reacties

Vraag

Op dit moment ben ik erg geïnteresseerd in het werk bij de vrijwillige politie. Kun je als christen vrijwilliger in dit beroep zijn? Ik twijfel erg, met name de zondag kan een punt van kritiek zijn. Zou iemand mij voor 15 juli een antwoord kunnen geven, in verband met een intakegesprek?

Antwoord

Graag reageer ik op uw vraag. Ik heb er geen enkele moeite mee, dat iemand als politieman functioneert. De Bijbel is er niet onduidelijk in dat de openbare orde in de samenleving gehandhaafd dient te worden. Denkt u maar o.a. aan Rom.13:1-7 (vooral vs. 3 en 4) en 1 Petr.2:13-15. Wel lijkt het me voor u belangrijk te weten in welke situaties u als poltieman beschikbaar dient te zijn. Bent u bijv. te allen tijde ook bij sportevenementen op zondag verplicht dienst te doen om de orde te bewaren? U weet dat dit in onze tijd geen sine cure is. Maar als u op uw verzoek geen vrijstelling kunt krijgen voor deze 'dienst' op zondag, acht ik het niettemin uw plicht om ook hierin als politieman te functioneren. Er is altijd onderscheid gemaakt tussen de werken der noodzakelijkheid op de dag des Heeren en niet noodzkelijke zondagsarbeid. Overigens lijkt het mij, dat u bij uw intakegesprek ook uw gezin niet moet vergeten. Bliijft er voor uw gezin voldoende ruimte over voor kerkgang, enz. Ik hoop, dat u wat hebt aan dit antwoord.

U  hartelijk groetend,
Ds. C. den Boer

3 reacties
BJD
Ik snap de overwegingen van de vragensteller. Zelf ben ik werkzaam bij de politie. Bij sportevenementen en andere evenementen ben je daar omdat je de bevoegdheid hebt om geweld te gebruiken en daarmee indien nodig de openbare orde te waarborgen. Op het evenemententerrein is de politie vaak niet aanwezig maar er wel omheen of het moet zodang uit de hand gaan lopen dat de particuliere beveiliging de hulp van de politie inroept.

Op een andere dag van de week zal je ook niet naar een sexclub gaan maar indien er daar ongeregeldheden zijn ga je daar uiteraard wel naar toe om het op te lossen. Daarmee blijf je de sexclub afkeuren maar je doet wel je taak in de samenleving. Net zo goed dat je op koopzondag niet die winkelboef maar laat lopen..

Het heeft ook alles te maken in welke regio je vrijwilliger gaat worden. In A'dam en R'dam zal jij tijdens de zomerperiode waar ontzettend veel zondag evenementen zijn, veel op zondag worden ingezet. Daarnaast geef je altijd zelf aan of je kunt. Het is in die zin niet te vergelijken met brandweervrijwilliger.
Hanna
Fijn, een antwoord uit de 'praktijk' BJD!

@vraagsteller: sterkte in de afweging, hoop dat je een goede beslissing zal maken!
Wiepie
Misschien is het wel een agenTE ;)
Kort antwoord, maar heel duidelijk en een mooie aanvulling van BJD!