Lichamelijk contact tijdens verkering

E. (Betsy) Westeneng / 7 reacties

Vraag

Wij hebben inmiddels een jaar verkering en we gaan in het lichamelijk contact (te) ver. Mijn vriend kan zich niet inhouden en ik voel me steeds meer gekwetst en gebruikt na afloop van het knuffelen, terwijl ik dat tijdens het knuffelen niet heb. We willen geen gemeenschap voor het trouwen, omdat God het dan niet zegent. Maar we houden dit niet nog een jaar vol. Wat kunnen we hier tegen doen? Is het goed als mijn vriend zichzelf gaat bevredigen om zich 'te ontladen'? Hij wil zich voor mij inhouden en als dat niet lukt, is hij telkens heel boos en verdrietig op zichzelf. Hij heeft gezegd dat als het nog eens gebeurde hij onze verkering uit zou maken, omdat hij mij niet waard is. Dat risico wil ik liever niet lopen!

Antwoord

Ik vind, dat je vriend je behoorlijk onder druk zet met de uitspraak, dat hij de verkering uit zal maken als het nog eens gebeurt. Ten diepste legt hij ZIJN probleem bij JOU neer. Als hij nu al niet grip wil krijgen op zijn opwinding, hoe zal dat dan zijn als jullie getrouwd zijn? Waarom zou hij niet kunnen stoppen als hij een erectie heeft? Als hij de aandacht afleidt kan de opwinding echt weer wegebben. Dat vraagt zelfdiscipline, zeker, maar seksualiteit is nou eenmaal ingewikkeld en vraagt goed afstemmen op elkaar.

En als je een relatie aangaat, betekent dat ook zelfverloochening: je moet nou eenmaal rekening houden met elkaar en jezelf kunnen beheersen. Als jij je nu al regelmatig gekwetst en gebruikt voelt, adviseer ik je goed na te denken over hoe je dat in je huwelijk wilt. Want als jullie daar nu samen al niet uit komen, dan zal dat later zeker niet lukken!

Betsy Westeneng,
psychotherapeute/seksuologe NVVS,
werkzaam bij Eleos.

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk
7 reacties
Hanna
Het antwoord is overigens heel duidelijk!
Pitty88
Mooi antwoord. Ik wil er nog aan toevoegen om met je vriend open te bespreken welke gevoelens er bij jou spelen. En ook hierin samen de afhankelijk zijn van God, en zijn hulp vragen. Hij wil er zijn!
corrie
@Joehoe: grapje zeker? Je raadt hen aan zo snel mogelijk te trouwen zodat ze dan seks kunnen hebben? Dit is een absurd slecht advies, aangezien haar vriend niet het respect voor haar heeft om zich in te houden, en dan vervolgens ook nog zegt dat ze hem niet waard is. Je weet dan zeker dat dit huwelijk het niet gaat redden...
1a2b3c
Staat er net andersom hé corrie. Hij zegt niet dat zij hem niet waard is maar dat hij haar niet waard is.

Joehoe, Zo snel mogelijk trouwen alleen om seks te hebben???? Nooit doen!!
Cloudsadmirer
Vraagstelster, denk goed na voordat je met je vriend gaat trouwen. Hoe wil hij dat gaan doen als jij ooit hoogzwanger bent of bevallen bent? Of als je een handicap krijgt? Of hijzelf? Slecht teken dat hij zich nu al MOET ontladen. Laat hem je vraag lezen. Open en eerlijkheid is belangrijk in dit onderwerp tussen partners. Sterkte hoor met deze ook van je vriend begrijpelijke strijd!
Catherine
Als je de vrucht al plukt, voordat hij rijp is, smaaktie wrang en zuur. Nooit gaan trouwen voor de sex. Ik zou meer energie steken in het leren kennen van elkaar, geestelijk ! Als de lich aantrekkingskracht de boventoon voert, is het maar een schamele bedoening.
Pantoffeldiertje
Ik ben benieuwd waarom er niet op de vraag over zelfbevrediging is ingegaan en ben benieuwd, verder kan ik mijzelf hier in vinden.