Engel des lichts

J.W.N. van Dooijeweert / 7 reacties

Vraag

Ik heb een vraag over een situatie die niet alledaags is en die ik hier meer tegenkom. Ik woon op Aruba met mijn gezin. Ik ben belijdend lid van de Gereformeerde Gemeenten. Gisteren kwam een man op het werk naar me toe. Ik herkende hem van een praise-avond in de protestantse kerk. Ik vroeg hem: "Ga je vaker naar de kerk?" Hij begon een heel verhaal. Jezus is zijn leven. Elke morgen staat hij om 5 uur op om met Jezus te praten en Jezus praat terug. Hij vertelde dat hij wel getrouwd is, maar niet samenwoont met zijn vrouw. Dit omdat hij niet wil scheiden, maar ook niet meer samen kan leven. Hij zegt nu getrouwd met Jezus te zijn. Hij had een slecht leven met zijn vrouw en deed zelfmoordpogingen. Op een dag in het ziekenhuis kwam een 'gewaad' bij zijn ziekenhuisbed, die wreef en kuste hem op zijn wang. Het was naar zijn zeggen de Heilige Geest. Later zag hij thuis een licht met allemaal mooie kleuren. Als hij in een situatie verkeert dat hij graag een duidelijk “ja” of “nee” wil horen, verschijnt dat licht. Dat licht vertelde hem ook dat hij weer zelfmoord moest plegen, omdat hij zo'n slecht en ongelukkig leven had. De man smeekte of het niet hoefde. Het licht vond het goed en verdween. Deze man wordt gerespecteerd in zijn omgeving, want hij is altijd vrolijk en leeft met Jezus. Hij wilde graag met me praten, hoewel ik vrijwel niks zei. Nu wil ik natuurlijk voorzichtig zijn met oordelen, maar naar mijn gevoel, verstand en kennis zegt: klopt hier geen sikkepit van, om het zo maar te zeggen. Een gewaad en lichtend licht doen mij denken aan de duivel die als een engel des lichts verschijnt, in dit geval letterlijk. Het lijkt Jomanda-achtig. Ik heb dit soort dingen veel vaker gehoord op Aruba, maar nooit persoonlijk van iemand op deze manier. Heeft u hier ervaring mee? Wat kan ik zeggen tegen deze man? Zijn ogen staan zo duister, zo zwart. Een demonische blik heb ik vaker gezien, maar dit oogt duister, zwart. Ik herken het niet. Daarbij komt ook dat er geen geestherkenning was en ik alleen maar kippenvel had tijdens het gesprek. De laatste tijd ben ik steeds meer bezig met het leiden door de Heilige Geest in beginnend evangelisatiewerk, onder andere bij prostituees. Ik geloof dat ik iets voor deze man kan betekenen, maar op welke manier? Nergens vind ik boeken of nuttige artikelen op internet. Ik hoop dat u een antwoord heeft.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik herken inderdaad deze ‘christenen’ wel. Zij praten heel veel en luisteren nooit. Zij zijn altijd over en met zichzelf bezig.

Mijn antwoord moet heel kort zijn: Wacht u voor de invloed van deze man. Hij zit volledig op verkeerd spoor en leeft onder de invloed van demonen. Misschien zelfs wel in de macht ervan. De Bijbel geeft ons op geen enkele manier houvast in deze richting. Deze man kent Jezus niet. Wie Jezus kent leeft met het Woord en vind daarin zijn levenslessen. Als in de tijd van Abraham de Heere verscheen aan iemand dan was het niet in de vorm van allerlei vreemde dingen, maar in een heldere ontmoeting.

De Heere haat deze satanische openbaringen. Hij wil dat een kind van God nuchter staat in het leven en leeft voor en met Hem.

Het gewone leven van deze man getuigt ook van grote zonde. Waar kun je in de Bijbel vinden dat je als kind van God getrouwd kunt zijn en gescheiden van je vrouw kunt leven omdat je anders altijd ruzie hebt? De Heere wil dit niet. Deze man is aan bekering toe! En u moet zich wachten voor deze dingen. U heeft gelijk; u kunt inderdaad wat betekenen voor deze man. Maar alleen als u hem er op wijst dat hij zich op een verkeerde weg bevindt. Maar het vraagt wel tact en een liefdevolle benadering.

Ik hoop dat je helderheid van de Heere krijgt om deze dingen duidelijk te zien. Bid daar om tot onze God.

Hartelijke groeten,
Evangelist J. W. N. van Dooijeweert (Peru)

7 reacties
jodeloiti
<i>* Deel reactie verwijderd door Refoweb. Zie voorwaarden bij het reactieformulier *</i>

@ Joehoe
Schizofreen is ook demonisch. Professionele hulp leert je er mee om te gaan maar verlost je er niet van. Jezus wel!
Annah
@ jodeloiti, SCHIZOFRENIE IS NIET DEMONISCH. Schizofrenie is een wetenschappelijk te bewijzen proces in de hersenen.
Ik heb hier enkele jaren terug een onderzoekje naar gedaan voor mijn studie, of schizofrenie en 'bezetenheid' (uit de Bijbel) iets met elkaar te maken hebben. Het kan zo zijn dat het in de Bijbel wel als 'bezeten' wordt aangeduid, maar een schizofreen mag je zo niet noemen.
Schizofrenie is met medicatie te onderdrukken, en zou je de duivel met medicijnen kunnen onderdrukken? Denk het niet.

Kan best dat de persoon uit de vraag schizofrenie heeft, maar wil bijvoorbaat uitsluiten dat dit écht absoluut niets met demonie te maken heeft, al wordt dit soms gedacht.

Hartelijke groet,
Annah
dijna61
Zo kun je alles wat psychisch is wel onder de noemer demonisch plaatsen.
Dat is natuurlijk onzin. Allemaal makkelijk gezegd als het ver van je bed is.
Alphonsus
Satan krijgt wel sneller toegang tot mensen die psychisch niet in orde zijn. Dat wil dus niet zeggen dat elke psychisch zieke demonisch belast is. Daar komen ook nog andere factoren bij kijken om dat wel zo te laten zijn.
Laten we aan de voorzichtige kant blijven om niet te snel de koppeling tussen psychisch ziek en demonisch belast te maken. Veelal is dit niet zo.
petrus
@dijna61
Bij ons is het niet ver van ons bed, dus ik weet waar ik over praat.
Als iemand psychisch zwak is of een psychische 'afwijking' heeft, zal de duivel dit vrijwel altijd gebruiken om twijfel en tweedracht (zijn naam is niet voor niets diabolos) te zaaien. Door ons maar lekker te laten geloven dat het psychisch is en dat het met medicijnen behandelt moet worden, sluiten wij onze ogen voor het werk van de duivel. Hij is veel meer een realiteit dan velen van ons denken.

Hiermee zeg ik NIET dat alles demonisch is, maar wat mij bijvoorbeeld wel opvalt is dat de Heere Jezus bij de maanzieke knaap (tegenwoordig zouden we zeggen: epileptisch) als volgt te werk gaat: Hij bestrafte de onriene geest en maakte het kind gezond.
En wat mij nog meer opvalt is dat er meerdere epileptische patiënten zijn die tijdens godsdienstige activiteiten zoals bidden, Bijbel lezen, kerkgang, etc. significant meer last hebben van hun epilepsie dan op andere momenten.
Annah
Inderdaad maakt de duivel zeer zeker gebruik van psychische stoornissen. Maar dat doet hij net zo goed met andere dingen. Wanneer ik 's avonds voor slapengaan een gebed doe, begin ik standaard te geeuwen, ookal was ik daarvoor nog klaarwakker. Ik heb er daarom voor gekozen om op een ander moment te bidden, en voor het naar bed gaan nog een kort gebed te doen. Ik weet bijna zeker dat zoiets een list van de duivel is. Hij is ontzettend machtig en slim, veel meer dan wij kunnen denken.
petrus
@ Alphonsus
Je zegt: Laten we aan de voorzichtige kant blijven om niet te snel de koppeling tussen psychisch ziek en demonisch belast te maken. Veelal is dit niet zo.

Om het even extra scherp neer te zetten, zou ik het om willen draaien:

Laten we waakzaam zijn en niet te laat de koppeling tussen psychisch ziek en demonisch belast maken. Veelal is dat nl. wél zo.