Trouwalbum bewaren of weggooien

C. M. Chr. Rots - de Weger / 5 reacties

Vraag

Ik ben acht jaar geleden verlaten door mijn man, gescheiden en heb één kind. Nu hoop ik binnenkort weer te trouwen. Ik heb nog steeds het trouwalbum van mijn vorige huwelijk in huis. Moet ik dat weggooien, of moet ik het bewaren voor mijn kind? Kan het voor haar later waardevol zijn? Kan een deskundige mij goede raad geven?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Over een soortgelijke vraag heb ik eens een antwoord gegeven, waar veel reacties op kwamen. Bespreek je vraag met je aanstaande echtgenoot: het deel van je leven dat er was voor je nieuwe huwelijk blijft wél een deel van je en hierin ook van je dochtertje!

Er zullen ook wel (baby)foto’s zijn van haar met haar vader neem ik aan. Als ik in jouw schoenen stond zou ik voor mijn kind een doos met herinneringen maken, waar zij later zelf mee kan doen wat zij wil… maar dat is mijn idee en daar hoef je het niet mee eens te zijn! In ieder geval is weg wég en nooit meer te herstellen.

Ik wens je alle goeds toe,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

psychologie
5 reacties
Catherine
Goed idee, een grote doos waarin o.a. het trouwalbum zit.
Er is al een huwelijk geweest dat is helaas niet uit te poetsen.
Zou voor mijn kind dat niet willen verstoppen, als het oud genoeg is, gewoon vertellen. Weet natuurlijk niet of er nog contact is met de vader.
Maar toch, je hebt recht om je roots te weten.
Uit de trouwfoto's is misschien nog veel te halen aan informatie.
wpluimers
Kijk één keer naar een programma als Spoorloos en je weet wat je een kind aandoet door een deel van zijn verleden proberen weg te poetsen.
bootje
Vragensteller, goed idee om het te bewaren in een doos voor je dochter. Mijn ouders zijn ook gescheiden, en ik denk vanuit mijn ervaring dat het fijn voor je dochter is als dit er nog wel is.
flowers
Een trouwfoto is heel wat anders dan foto's uit de babytijd/kinderjaren.
Ik heb voor elk kind één trouwfoto bewaard, het hele album heb ik (na 3 jaar pas) uiteindelijk in de kliko gegooid, waarmee ik voor mezelf een stuk verleden afsloot. De kinderen waren er nog niet op die dag, dus die missen er verder niets aan.
Iets wegpoetsen gaat gewoon niet als je samen kinderen hebt, dat zou niet eerlijk tov de kinderen zijn. Mijn dochter kijkt heel vaak naar de foto's uit de tijd dat alles nog normaal leek.

Tip: zolang je niet zeker weet wat je ermee moet, bewaar het op zolder, totdat misschien het moment komt dat je er klaar mee bent.
Ik denk niet dat je het je nieuwe man hoeft te vragen. Als het goed is respecteert hij jou gevoelens hierover!
Aryanna
Het ligt er ook maar net aan. Wat hebben de kinderen voor herinnering aan hun ouders.
Mijn ouders zijn ook gescheiden en waar het trouwalbum gebleven is weet ik niet, maar het interesseert mij ook helemaal niet. Als kind, en later ook nog, zat je met kromme tenen te luisteren naar de sleutel in het slot als vader thuis kwam, afwachtend hoe zijn pet zou staan. En de meeste keren stond tie niet goed. Dan heb je geen behoefte om naar het trouwalbum van je ouders te kijken. De foto op de schoorsteen was al een ergenis. Voor mijn beleving was dat al 1 grote schijnvertoning.