WK-pool

dr. G. W. Marchal / 45 reacties

Vraag

Bij ons op het werk wordt een zg. WK-pool gehouden. Door de uitslag van de wedstrijden te voorspellen kan geld verdiend worden; de helft van de inleg is voor een goed doel, de andere helft voor de winnaar. Persoonlijk weet ik niet goed of ik hier als christen aan mee kan doen. Is dit niet hetzelfde als gokken? Is het dan verkeerd? Of is het een onschuldig iets? Alvast bedankt voor uw reactie.

Antwoord

Wat de vraag betreft: ik ben niet intensief betrokken bij het gebeuren in Zuid-Afrika. Wat het eventuele meedoen aan een voorspelling van de uitslag van de wedstrijden betreft, denk ik eerder aan een spel dan aan gokken in negatieve zin. Het is overigens een spel dat mensen heel intensief bezighoudt. Soms denk ik: te gek voor woorden. Doe niet mee met die gekte, maar meng je erin als je dat wilt, op een wijze die niet verslavend werkt.

Ds. G. W. Marchal

45 reacties
naam
M.i. moet je je verre houden van het WK en verre houden van het gokken. LAat hierin ook je christen-zijn zien ('en gij geheel anders').
Tja, lyXann: zeg je dat ook bij staatsloterijen...?
noeska
Volgens mij kan je dan beter zo wat aan een goed doel geven i.p.v hier aan mee te doen
eduard1
Romeinen 12 : 2a
En word niet aan deze wereld gelijkvormig, .........
appeltaart
Het antwoord van deze predikant valt me tegen, Hij moet beter weten!!
pannenkoek
@appeltaart, mij valt het antw. ook tegen.

Er zijn zat goede doelen die je kunt steunen zoals Noeska zegt.

Doe met deze dwazernij niet mee.
Het elftal is gewoon aan het werk, en daar gaan we met zijn allen naar kijken? Als mijn man aan het werk is kijkt toch ook niet iedereen, laat staan dat het uitgezonden wordt.
Catherine
Het is gewoon gokken, of je het geld nu mag houden of niet ! Meng je erin, zolang het maar niet verslavend is (!?)
Ik zou zeggen niet doen, misschien is het nl WEL verslavend, als je bijv meerdere keren een goede stand voorspelt.
EVA
Je bent rentmeester over je geld (want het is van de Heer) dus houd je idd verre van een "spelletje" gokken ook al is 50% voor een goed doel, zo sluw is de duivel nu het in een mooie verpakking pakken en we tuimen er allemaal in.....niet doen!
Pitty88
Ik vind het antwoord dominee Marchal juist heel goed. Hij ziet het inderdaad terecht als een spel, wat het ook is, want als je voldoende kennis van de kwaliteiten van de spelers hebt, dan kun je hier zeker wat over zeggen.
Tegelijkertijd verwijst de dominee terecht naar de gekte die eromheen is, en dat je daar wel voor op moet passen. Wat is het probleem?

@ Eduard
Staat er niet: Gij geheel anders door vernieuwing uws gemoeds?
Volgens mij wordt deze tekst vaak buiten zijn verband gebruikt en gelezen.
ostrogoot
@catherine
Hoe kun je nu verslaafd worden aan het invullen van de WK uitslagen???
Zo'n pool kun je maar 1 keer in de 4 jaar invullen en de rest is volgen en kijken of je gelijk hebt. Hoezo verslavend als je meerdere uitslagen goed heb voorspeld of gegokt?
Ik zie er geen enkel probleem in om 5 of 10 in te leggen (met of zonder goed doel) om zo geld te verdienen. Het is een spel en bluf.
Catherine
@Ostrogoot: dan snap jij niet zo veel van het gokspel. Elke wedstrijd zal ws voorspeld gaan worden, Nederland speelt al tig keer. !
Het is geen spel en bluf. Het is een kansspel. Loterij.
bakvis
verkoopdag van een doorsnee vrouwenvereniging o.i.d. in kerkelijk nederland:
-raden hoeveel knikkers/legostenen/pitten/o.i.d. er in de pot, doos, schaal zitten
-lootjes kopen om vooral de hoofdprijs maar te winnen
- raden hoeveel die fiets kost en wie het dichts erbij zit krijgt hem
enzovoorts enzovoorts.....Pas op hoor!!Straks raak je er nog aan verslaafd!!
Of kan het dan opeens wel??? @catherine....WK is maar één keer in de vier jaar....zou wel lastig zijn hoor als je daar dan aan verslaafd raakt!;)
Wil je mee doen..doe lekker mee, vind je dat het niet kan doe het dan niet maar doe dan ook niet mee met al die onzin op verkoopdagen van kerken, scholen, e.d.!!
Pitty88
haha
Cloudsadmirer
Eduard1,
Amen, blij dat ik niet de enige ben die er zo over denkt. Zo langzamerhand ga ik me echt een ouderwetse eenling voelen.
ostrogoot
@catherine
Jouw reactie getuigt van onkunde. Je hebt geen enkele affiniteit tot voetbal.
Ik gok niet en heb geen last van wrok of wat dan ook. Ik doe mee aan een spel. Bij mens erger je niet hoop je ook dat je een 6 gooit en ik hoopte dat Duitsland een 4 gooide. Ik heb geluk.
Een pool is geen loterij.
1a2b3c
Volgens mij zie je dat een beetje te somber hoor Rinske.
Met mij erbij tel ik er al negen die hier niet voor zijn. (we hebben al bijna een elftal!!)
pannenkoek
ok, 1-0 voor de tegenstemmers :-)
Hanna
@1a2b3c: dus omdat de meerderheid ervoor is, gaan we maar overstag??
Het lijkt de politiek wel!
Cloudsadmirer
Hanna, volgens mij bedoelt 1a2b3c juist van niet ;)
1a2b3c, je hebt gelijk, gelukkig. Ik had de meeste reacties nog niet gelezen.
wpluimers
Ik kan de nuance van erwel waarderen. Bij mij op kantoor wordt niet zo'n pool gehouden, maar ik heb het in het verleden wel eens aan meegedaan: het is een sociaal gebeuren waar ik echt niet gelijk iets verkeerd in zie. Inderdaad heel vergelijkbaar met het raden van het aantal knikkers in een pot en vergelijkbare voorbeelden.

Al met al ervaar ik een spagaat dezer dagen: ik ben een voetballiefhebber en kan enorm genieten wanneer het spel mooi gespeeld wordt, ik ben Nederlander genoeg om het leuk te vinden dat 'wij' winnen, maar alle gekte en euforie gaan mij veel te ver.

Al mag mijn zoontje van 4 mag naar hartelust (buiten!!!) op zijn oranje vuvuzela blazen... ;-)
Hanna
Rinske, je hebt gelijk! sorry!
op het forum echter is het wel zo ik aangaf...