Duivel zit mij op de hielen

Ds. J.D. van Roest / Geen reacties

Vraag

Mijn hart is onrustig en zoekt naar een manier om God op een wijze manier te dienen. Ik wil niet meer van deze wereld zijn en zeker niet tot de duivel behoren. Hij zal mijn ziel zeker verwoesten als God niet ingrijpt. Mag ik dan bidden of God wil ingrijpen en dat Hij mij van de duivel af wilt houden? Ik wil bij God horen dat is Hij eeuwig waard, maar ik heb telkens aanvechtingen met de duivel. Hij probeert mij van God en Zijn gebod af te houden, en vaak lukt het nog ook. Als ik zondags in de kerk zit dan voel ik gewoon dat de duivel mij op de hielen zit! Wat moet ik daar nu toch aan doen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het probleem dat je aansnijdt is denk ik heel herkenbaar voor velen die echt van harte de Heere willen dienen en toch geregeld weer “zichzelf tegenkomen”.

Er zitten in je vraag wel een paar punten die voor mij niet helemaal helder zijn. Je wilt God dienen op een “wijze” manier. Ik ga er bij de beantwoording maar van uit dat je gewoon bedoelt. Ik wil God dienen op de juiste manier. Je schrijft ....”als God niet ingrijpt”. Ik neem aan dat je bedoelt: “... als de Heere er geen verandering in brengt”.  Mocht je wat anders bedoelen, laat het me dan weten.

Nu een poging tot een antwoord: Dat je niet van deze wereld en zeker niet van de duivel wilt zijn geeft aan dat je de Heere wilt liefhebben, maar hoe denk je dat dat verlangen in je hart gekomen is? Zou het niet juist de Heere zelf zijn die door Zijn Woord en Geest in/met je bezig is? Dan mag je de Heere ook smeken dat Hij “die in je een goed werk begonnen is dat ook zal voleindigen”. Immers: de Heere doet geen half werk. Natuurlijk mag je bidden dat de Heere je van de duivel af wil houden. Hij is machtig dat te doen. Vraag Hem maar om door Zijn Geest in je te werken.

Maar Hij heeft je ook je eigen verantwoordelijkheid gegeven om de satan te weerstaan.

  • Ga bewust de verleidingen uit de weg. Als je weet dat je voor bepaalde verleidingen gevoelig bent, moet je lectuur, programma’s, sites e.d. waar die zaken aan de orde zijn mijden als vuurgevaarlijk.
  • Als verkeerde gedachten bij je boven komen, ga dan bewust denken aan de Heere en Zijn liefde en Zijn offer. Bedenk dat jouw verlossing de Zaligmaker Zijn bloed heeft gekost. Dan zul je je realiseren dat een christen niet "goedkoop" zondigt.

Vergeet nooit dat de strijd van het geloof -ook bij Gods liefste kinderen- een leven lang duurt. Ook na zijn bekering moet Paulus nog klagen: Het goede dat ik wil doe ik niet, maar het kwade dat ik niet wil dat ligt me bij (Rom. 7). Een bekende zin uit het Avondmaalsformulier luidt: “En als we soms uit zwakheid in zonde vallen, moeten wij daarom aan Gods genade niet vertwijfelen en ook niet in de zonde blijven liggen...“

Graag geef ik je ter overweging een uitspraak van Kohlbrügge door: “Ik heb lang volgehouden om met de wet in mijn hand tot de volmaaktheid te komen en te strijden tot bloedens toe. Ik zonk er daarbij al dieper in en waar ik niet dieper kon, maar ver beneden de duivel verzonken lag, daar, in mijn verlorenheid en radeloosheid is de Heere mij ontmoet en heeft mij gezegd: Zoals gij zijt, zo zijt gij Mij heilig; daar niets af, daar niets toe! Dat was mij onverwacht, ongedacht. Ik zag een Lam ter rechterhand der Heerlijkheid - en daar heb ik afstand gedaan van de wet, van alle heiligheid, van al mijn weten van goed en kwaad, van mijn wedergeboren, bekeerd, vroom zijn... De Heere zeide tot mij: Gij melaatse zijt rein, gij hebt de oude mens afgelegd, uw oude mens is medegekruisigd, gij hebt de nieuwe mens aangedaan. En wie was ik, dat ik niet geloven zou wat de Heere mij zeide...”

Ds J. D. van Roest

Ds. J.D. van Roest

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Lunteren