Uitleg Hooglied

prof. dr. P. A. Siebesma / 1 reactie

Vraag

Kan iemand die het Oude Testament in het Hebreeuws bestudeerd heeft mij vertellen wat er staat in het bijbelboek Hooglied van Salomo 5:16: "Zijn gehemelte is enkel zoetigheid, en al wat aan Hem is, is gans begeerlijk. Zulk een is mijn Liefste; ja, zulk een is mijn Vriend, gij dochters van Jeruzalem!" Graag woord voor woord.

Antwoord

Hooglied van Salomo 5:16: "Zijn gehemelte is enkel zoetigheid, en al wat aan Hem is, is gans begeerlijk. Zulk een is mijn Liefste; ja, zulk een is mijn Vriend, gij dochters van Jeruzalem!"

Letterlijk staat er: Zijn gehemelte (is) zoetigheden (= zoete lekkernijen) en alles van Hem (is) begeerlijkheden (= dingen die je graag wilt hebben), deze (is) mijn geliefde en deze (is) mijn vriend, dochters van Jeruzalem.

Nb. “Is” staat niet in het Hebreeuws.

Hartelijke groet,
Prof. dr. Pieter A. Siebesma

Tags in dit artikel:

Hooglied
1 reactie
dominerik
Wel eens van tongzoenen gehoord?