Genezing en vergeving

Ds. P.D.J. Buijs / 2 reacties

Vraag

Ik krijg op mijn oude dag nog heel veel kwalen. Daar kan ik niet goed mee overweg. De Bijbel spreekt over genezing voor diegene die gelooft. Ik ben in mijn leven veel op mijn eigen eer gericht geweest en heb veel gezondigd. Ik heb daarvoor ook vergeving gevraagd. Gaat Gods vergeving eindeloos door?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste lezer,

Uw vraag valt in twee delen uiteen. Het eerste is: de moeiten van het ouder worden. Het lijkt mij inderdaad niet eenvoudig om dat te aanvaarden. We willen allemaal wel graag jong en fit blijven en kunnen blijven doen wat we altijd deden. Toch is het verval van krachten een feit. Dat heeft alles met de zondeval te maken, waardoor we sterfelijke mensen zijn geworden. En ook wanneer we voor een bepaalde kwaal genezing ontvangen (en daar zijn veel voorbeelden van, ook vandaag, want de Heere is net zo machtig als vroeger), is dat altijd tijdelijk van aard. Alle mensen die in Jezus' tijd door Hem genezen zijn, moesten toch ook eenmaal sterven.

Het belangrijkste is daarom niet of ik oud word en altijd gezond blijf (al kan ziek zijn zo'n beproeving zijn en al kan het verval van krachten veel geestelijke moeite meebrengen), maar: heb ik Christus als mijn Borg en Zaligmaker leren kennen? Ben ik door het geloof Zijn eigendom geworden? Dan ben ik het met ziel èn lichaam (zondag 1 Heidelberger catechismus)! Dat wil niet zeggen dat ouder worden dan per definitie makkelijker wordt. Maar u mag het dan wel met Hem verwerken. Zoals de dichter van Psalm 71. Hij ging met de moeiten van zijn ouderdom naar de Heere: “Verlaat mij niet, terwijl mijn kracht vergaat.”

Wie zo oud wordt, merkt dat er een glans over zijn leven valt. Het wordt ook in de ouderdom een leven dat vrucht draagt voor Hem. Wat bijzonder als je oudere mensen ontmoet die mogen zeggen: ik ben verwonderd over Zijn trouw, ondanks mijn ontrouw. Ze spreken goed van de Heere. En is dat niet de heerlijkste vrucht die zich denken laat? “In de grijze ouderdom zullen zij nog vruchten dragen; zij zullen vet (fris) en groen zijn, om te verkondigen dat de HEERE recht is; Hij is mijn Rotssteen en in Hem is geen onrecht” (Psalm 92:15 en 16).

Wat het tweede deel van uw vraag betreft: zou het zo kunnen zijn dat de Heere u juist bij het ouder worden laat zien welke zondaar u tegenover Hem geweest bent? Ouder worden kan immers ook betekenen: terugkijken op het leven dat geweest is. En als Gods Geest ons daarbij leidt, moeten we dan niet erkennen met al onze zonden nooit voor de Heere te kunnen bestaan? Zou dat het ook bij David geweest zijn in Psalm 25, als hij bidt om vergeving van de zonden uit zijn jeugd? Als het ons inderdaad maar tot Christus uitdrijft. Want daaraan herkennen we echte ontdekking aan zonde en schuld: we kunnen het er niet in uithouden, maar vluchten ermee tot Hem!

En als u dan vraagt: “Gaat Gods vergeving eindeloos door?”, dan luidt het antwoord: ja, voor ieder die zijn zonden oprecht belijdt. Ik wijs u ter overdenking op enkele teksten die dat verkondigen: Psalm 103:8-12, Mattheüs 18:21-35 (hoe vaak vergeeft de Heere Zelf? Tot zeventigmaal zevenmaal, dat is oneindig!), en 1 Johannes 1:7b (let op de tegenwoordige tijd: “reinigt” - het gaat steeds door!) en vers 9. Hoe is het mogelijk? Alleen om Christus' wil. Daar kunnen we ons alleen maar eindeloos over verwonderen. Ga daarom ootmoedig, maar ook vrijmoedig steeds weer tot de troon van de genade, om de ruimte van Zijn genade te mogen zien en die te ontvangen (Hebreeën 4:14-16).

Met een hartelijke groet,
Ds. P. D. J. Buijs

Ds. P.D.J. Buijs

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Nunspeet
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

2 reacties
javisje
"Doch door Uw grote barmhartigheden hebt Gij hen niet vernield, noch hen verlaten; want Gij zijt een genadig en barmhartig God." Nehemia 9:31

Kijk daar eens naar. Het zijn Zijn goedertierenheden dat Hij u nog in het leven heeft gelaten. Mogen die u maar klein maken en voor zijn voeten brengen.

Lees daarbij deze meditatie eens: http://home.solcon.nl/mgvdhoeven/Preken/Diverse_preken/Bakker_Romeinen_2v4_dankdagmeditatie.pdf

Van harte Gods zegen gewenst.
Alphonsus
Al zou ik maar éénmaal in mijn leven gezondigd hebben dan zou ik toch de eeuwigheid missen. Daarom is er de vergeving. Niet alleen voor slecht één of een paar zonden, maar voor alle gedane zonden. Het gedane aantal maakt dan niets meer uit wanneer in oprechtheid (alles) gebeden wordt en om vergeving gevraagd wordt.
Daarna: Wees heilig want ik ben heilig. Ga de zonden haten.
En...ga wandelen in de klaar gelegde werken. Zoek vrede en gerechtigheid.
Dan zul je onberispelijk zijn bij Zijn komst.