Afkomen van stressreactie

P.J. (Petra) van Bodegraven-Walraven / 1 reactie

Vraag

Zou ik een vraag mogen stellen naar aanleiding van het antwoord op de vraag over stressreactie? Ik ben niet de vraagsteller, maar herken me hier helemaal in. Ik heb heel vaak zo'n reactie. Als familie, vrienden of collega's op een wat heftige manier feedback geven, krijg ik ook zo'n reactie. Ik ga dan helemaal trillen door de adrenaline. Een kanttekening die ik wil plaatsen: mensen denken altijd dat ze alles tegen mij kunnen zeggen. Ze hebben niet door dat ik eigenlijk heel gevoelig ben en ergens heel lang mee kan zitten. Als ik dat zeg, reageert men heel verbaasd: zit jij daarmee? Ik let erop dat ik me niet hard opstel, maar tegelijkertijd probeer ik assertiever te worden. Hoe kom ik van zo'n reactie af? Wat moet ik (praktisch) doen zodat ik dit niet meer krijg? Zo'n reactie zorgt ervoor dat ik niet goed kan reageren richting de ontvanger.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller of vragenstelster,

Toch goed dat je een vraag gesteld hebt ook al doe je dat niet zo snel! Je herkent de stressreactie en je vraagt je af hoe je daar van af zou kunnen komen. Dat is best lastig om op grond van jouw informatie daar wat over te zeggen. Je stressreactie lijkt een gevolg te zijn van een angstig/bang gevoel wat feed-back bij je oproept. Waar ben je bang voor? Veel mensen worden dan onzeker en bang om afgewezen te worden. Het heeft ook te maken met de manier van denken over anderen en hoe anderen over jou denken.

Als ik je vraag lees dan valt me op dat je heel anders over lijkt te komen in sociale contacten dan jij je "van binnen" voelt. Ben jij je daar bewust van? Mensen lijken niet aan jou te kunnen zien wat iets met je doet en vandaar hun verbazing als je het wel laat merken. Van belang, lijkt me, is dat je nadenkt en probeert te herkennen waar jouw "verstopgedrag" voor staat!

Eigenlijk ben je heel gevoelig, zo schrijf je, maar je moet er op letten dat je niet hard overkomt... en toch assertiever wordt. Dat is inderdaad moeilijk. Het kan hard of zelfs egoistisch voelen wanneer je gaat "oefenen" met assertiviteit. Je bent het niet gewend van jezelf, tenslotte. Ook anderen moeten daar soms aan wennen. Tegelijk is het goed om je te realiseren dat assertiviteit echt iets anders is dan een harde of egoistische opstelling. Bij dat laatste kun je anderen schaden maar als je assertief bent, niet. Assertief zijn heeft te maken met gezond communiceren waarbij je én je eigen aandeel en dat van de ander weegt.

Jouw stressreactie is een natuurlijk gevolg van het feit dat mensen over jouw grenzen gaan en het is dus hoog tijd om assertiver te worden! Soms kan een boodschap heel anders overkomen dan het is bedoeld en kun jij door dat te onderzoeken (doorvragen of een tegenvraag stellen) voorkomen dat je denkt te weten wat de ander bedoelt. Een echt leerzaam boekje op dit terrein is van Rene Diekstra: "Ik kan denken en voelen wat ik wil". Ook het boekje van Kees Roest: "Niets moet, alles mag", legt dit goed uit.

Succes ermee en ik hoop dat ik je vraag zo voldoende beantwoord heb.

Hartelijke groet,
Petra van Bodegraven

P.J. (Petra) van Bodegraven-Walraven

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

psychologiestress
1 reactie
Catherine
Volgens mijn huisarts kan het komen doordat je te lang onder spanning hebt gestaan. Ik (her)ken het zeker ook ! Kan heel goed mijn grenzen aangeven, maar toch, er zijn situaties dat het stressgevoel niet meer te onderdrukken of wegberedeneren valt. Ik probeer dan lichamelijk te gaan bewegen, fietsen of hard lopen, zodat ik het misschien op deze wijze kan opgebruiken.