Jezus verliefd

Ds. H.H. Klomp / 1 reactie

Vraag

Beste Refoweb, ik ben een meisje van 12 jaar. Op school hadden we een project over het thema "Doe even gezond". De tweede dag van dat project was er iemand die een les gaf over seksualiteit. Hij zei dat de Heere Jezus gelijk was aan ieder mens, behalve de zonden. En dat de Heere Jezus dus ook verliefd is geweest. Kan dat? Klopt het wat hij zei?

Antwoord

Beste jeugdige vragenstelster,

Dank voor je vraag. De Heere Jezus is echt Mens geweest. Zie b.v. Rom 1:3 en 8:3, in de gelijkheid van het zondige vlees (maar Zelf zonder zonde!) en o.a. 1 Tim. 2:5: de Mens Christus Jezus. Hij was echt Mens, maar ook rechtvardig: helemaal zonder zonde. Hij heeft alle leeftijdsfasen doorgemaakt die jij ook doormaakt, echter zonder te zondigen. Zie Hebr. 4 : 14-16.

Dat Hij verliefd is geweest lezen we nergens in de Bijbel. Ik geloof ook niet dat dat gebeurd is. Want het ging Jezus niet om aardse liefdesrelaties, zoals tussen een jongen en een meisje. Nee, Hij kwam als de Zaligmaker. Lucas 2 zegt ons wel dat Hij van kind tot volwassene is ontwikkeld. Vergelijk de teksten uit Lukas 2: in vers 12 en 16 Kindeke” (Grieks: breefos-zuigeling); maar in vers 40 staat Kindeke (Grieks: paidion=kind, jongetje). Bedoeld is hier dat de baby groeit tot jong kind. In vers 52 wordt gezegd dat die ontwikkeling van Jezus doorgaat. De Heere heeft dus alle leeftijdsfasen doorlopen: baby, peuter, kleuter, jong kind, jeugdige, jong volwassene tot volwassen Man. Om Borg te kunnen zijn in al die leeftijdsfasen. Daar komt geen menselijke verliefdheid bij kijken. Daar zegt de Bijbel niks over. Wie dat wel zegt, probeert het bijbelse beeld in te kleuren vanuit onze zondige samenleving. Dat mag nooit.

Ik hoop dat je vraag zo een beetje beantwoord is.

Groet en zegen,
Ds. H. H. Klomp

1 reactie
Alphonsus
Genegenheid is een beter woord om aan te geven dat Jezus wel een gevoeligheid had op dit punt.