Wortelontsteking

drs. G.H. Hoek / Geen reacties

Vraag

Kan een wortelontsteking aan een kies ingekapseld worden, in plaats van dat de ontsteking verdwijnt, als die met antibiotica wordt behandeld?

Antwoord

Wortelontstekingen aan kiezen zijn meestal jarenlang op een chronische manier aanwezig waarbij de patiënt geen klachten ervaart. Helaas kan, wanneer bijvoorbeeld de weerstand daalt, dit chronische “granuloom” overgaan in een abces doordat pusvorming optreedt. Hierdoor ontstaat drukopbouw en veel pijn. Een antibiotic kuur kan de klachten onder controle brengen maar is nooit een oplossing voor het probleem. Wanneer éénmaal klachten zijn ontstaan zullen deze met steeds kortere tussenpozen opnieuw de kop opsteken. De enige afdoende oplossing is een reinigen en afsluiten van de holle ruimten in de kies; een wortelkanaalbehandeling. Op http://www.ivorenkruis.nl/Folders-lezen.html kun je meer informatie over de wortelkanaalbehandeling krijgen.

Drs. G. H. Hoek

Tags in dit artikel:

medischtandarts