Geboorteregeling

Ds. R.H. Kieskamp / Geen reacties

Vraag

Wat bedoelde Paulus in 1 Korinthe 7? Paulus spreekt de christenen in Korinthe toe. Hij toont aan dat ongehuwd zijn heel goed is. Maar als men dat niet kan opbrengen, dan is er het huwelijk om 'de brand te blussen'. Nu heb ik een Amerikaanse studie gelezen die zegt: "Paulus' insteek is het wederzijds welbevinden van de man en vrouw. Ze zijn van elkaar. Hij rept hier met geen woord over kindertjes die daardoor worden verwekt. Derhalve kan ook niet zomaar beweerd worden dat goede geboorteregeling fout is." Is dat een goede redernering? Ik vraag dit vanuit mijn rooms-katholieke achtergrond en vanuit mijn argwaan ten opzichte van de insteek van de Roomse leer. Misschien is de visie van Rome vooral door Clemens van Alexandrië en Augustinus gevormd?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Betreffende de vraag of goede geboorte-regeling fout is zou ik willen zeggen dat naar aanleiding van 1 Kor. 7 deze kwestie geheel niet aan de orde is. Dus kan de Amerikaanse conclusie niet getrokken worden. Een ander punt is wat de Schrift verder over eventuele geboorteregeling zegt. Allereerst is duidelijk dat de Bijbel heel positief is over het krijgen van kinderen. Kinderen zijn een zegen van de Heere. Daarom heeft seksuele omgang als eerste insteek het mogen ontvangen van de kinderzegen. Seksuele omgang is dus iets voor enkel binnen het huwelijk. Tegelijk mag deze seksuele omgang binnen het huwelijk, ook los van het verwekken van kinderen, staan in het teken van betoning van wederzijdse liefde, zoals vooral in 1 Kor. 7. Ondertussen weten we dat de kinderzegen een geschenk is van God. Sommigen ontvangen die zegen niet. Dat is een zware beproeving, doch het hoeft een gelukkig (huwelijks) leven niet in de weg te staan.

Het aantal kinderen dat een echtpaar mag ontvangen is allereerst een geschenk van God, dat in diepe afhankelijkheid ontvangen mag worden. Tegelijk speelt hierin de verantwoordelijkheid van de ouders een rol. Hoe is b.v. de gezondheidstoestand van de vrouw? Nergens leert de Bijbel dat het gaat om een maximaal aantal kinderen. Nog minder is de hedendaagse trend van een minimaal aantal kinderen aan de orde. Een flink gezin is een bijbelse zegen.

Wat de geboorteregeling betreft, die was er van ouds op natuurlijke wijze, want zolang het kind borstvoeding kreeg —en dat was vroeger heel lang— was er sterk verminderde kans op zwangerschap. In hoeverre men daartoe hedendaagse middelen mag gebruiken is een apart verhaal, doch mede gelet op 1 Kor. 7 is tijdelijke onthouding zeker een eerste optie.

Wat de visie van Rome betreft, inzake de waardering van seksualiteit is die zeker mede bepaald door in elk geval Augustinus. Of hier ook verband ligt met de roomse visie op de grootte van een gezin is moeilijk te zeggen.

Ds. R. H. Kieskamp

Ds. R.H. Kieskamp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Lienden
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Dominee Kieskamp is op 29 april 2021 overleden.