Psalmen in het Nieuwe Testament

Ds. H. Liefting / 1 reactie

Vraag

Waarom staat het boek Psalmen in het Oude Testament? Als ik kijk naar Psalm 22, die over het lijden en sterven van de Heere Jezus gaat, dan zou dit toch bij het Nieuwe Testament moeten horen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Als dat zo zou zijn, zou eigenlijk alles bij het Nieuwe Testament moeten horen. Prof. Van Ruler zei eens dat het Oude Testament de eigenlijke Bijbel is en het Nieuwe Testament slechts het verklarend woordenboek daarbij. Waarmee hij wilde zeggen dat eigenlijk alles wat in het Nieuwe Testament plaatsvond, al voorzegd was in het Oude Testament. Van Ruler overdreef graag een beetje, maar toch zit er een kern van waarheid in.

Heel het Oude Testament getuigt al van de Messias Die komen zal. Dat begint al bij de moederbelofte in Gen. 3:15. Denk ook maar aan al de offers. Ze verwijzen allemaal naar het Lam Gods, Dat eenmaal geofferd zal worden. In allerlei Psalmen wordt Christus ook al Messiaans bezongen. Vooral in Psalm 22 en 69. Deze Psalmen zijn in Christus vervuld. Ik denk ook aan Jes. 53. De profeet van de oude dag voorzegt daar heel concreet de komende Messias.

Men heeft aangetoond dat er 332 profetieën in het Oude Testament staan, die in Christus letterlijk vervuld zijn. Dat betekent dus wel dat niet alleen het Nieuwe Testament over de Heere Jezus gaat, maar ten diepste heel de Bijbel! En dat Oude en Nieuwe Testament onlosmakelijk bij elkaar horen! Waar we de persoon en het werk van de Heere Jezus niet in het Oude Testament voorzegd vinden, verstaan we ten diepste de eigenlijke betekenis van het Oude Testament niet!

Met een knipoog naar jouw vraag haal ik even Kohlbrugge aan.  Hij zei dat, wanneer we het Oude Testament door de Geest vanuit haar diepere Messiaanse betekenis lezen, dit Oude Testament eigenlijk ook ‘Nieuw Testament’ is.

Ds. H. Liefting, Delft

Ds. H. Liefting

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Gouda
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    In 2017 met emeritaat.

Tags in dit artikel:

Psalmen
1 reactie
dominerik
Wat niet wegneemt dat de dichter van bijv. Psalm 22 in eerste instantie niet Jezus, maar zijn eigen leven op het oog had. We moeten oppassen om oud-testamentische teksten niet al te snel nieuw-testamentisch te maken.