Genoeg ellendekennis

Ds. A. de Lange / 2 reacties

Vraag

Aan ds. A. de Lange. Hartelijk bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag. Ik vond het erg leerzaam en waardevol. Ik begreep uit uw antwoord dat het kernpunt is: Ga als een zondaar naar God toe. Hij roept immers. Het punt is echter dat ik me geen grote zondaar voel! Ik heb altijd predikingen gehoord waarin het om ellendekennis draait. Dat zag ik als een graadmeter voor het geloof. Dat is natuurlijk niet zo, maar ik heb helemaal geen ellendekennis. Heel soms als ik zie hoe ontzettend goed en liefdevol God voor mij is, zie ik daar tegenover mijn zonde. Dat kwam dus later; het begon er niet mee. Bovendien was het er maar in een kleine mate. Vroeger had ik veel meer ellendekennis. Hoe weet ik of ik genoeg ellendekennis heb en wel zoveel dat God mij als een verbroken zondaar aanneemt? Ik moet een zondaar worden voor God, maar zo voel ik me niet en zo zie ik mezelf niet. Hoe moet dat dan? Bekering bestaat uit het geloof in Jezus. Maar kan ik dan geloven dat Hij ook voor mij gestorven is? Zo ja, zou dan daarna die ellende- en zondekennis komen? Ik hoorde altijd in preken dat het geloven met de ellende begint, meer dan dat het begint met Gods liefde. Bij mij lijkt het wel andersom! Wanneer mogen wij in Christus geloven en Hem aannemen? Nu gelijk? En komt daarna dan de zondeschuld, of nadat ik als een gebroken zondaar mijn zonden heb beleden? Als dat laatste zo is, hoe kan ik groot berouw krijgen over mijn zonden?! Ik ben bang dat ik belangrijke aspecten mis, zoals berouw, zondekennis, dat ik Gods liefde te weinig zie, dat ik er zo snel los van ben, enzovoorts. Ik denk dat ik nooit tot geloofszekerheid kom. Ik ben van mezelf ook nogal onzeker en perfectionistisch. Ik heb weinig discipline om de Bijbel te lezen. Hoe kan ik dat toch krijgen, zodat ik gewoon elke ochtend stille tijd kan opbrengen? Ik zit gewoon vast in mijn denken en hoop dat u deze vragen nog wilt en kunt beantwoorden. Alvast heel hartelijk bedankt.

Antwoord

Als het in de prediking benadrukt wordt dat we onze zonden moeten kennen, is dat om de volgende redenen: 1. Christus is voor ZONDAREN in de wereld gekomen; 2. om er ons voor te bewaren dat wij de verstandelijke redenering dat Christus voor zondaren in deze wereld gekomen is gaan aanzien voor het werkelijke geloof. 3. Alleen de houding van de ootmoedigheid en nederigheid die het gevolg is van de kennis van onze zonde is de houding die ons past ten opzichte van God. Het is echter niet de bedoeling dat wij ons op de kennis van onze zonde zo gaan richten, dat we menen DAARIN iets te moeten of te kunnen bereiken.

Wanneer kennen we onze zonden? Als we meer zonden in ons leven zijn tegengekomen dan we kunnen tellen (inclusief onze geestelijke zonden, zoals hoogmoed, liefdeloosheid, koudheid van hart, ongelovigheid, die de ergste zijn!). Als we beseffen dat onze zondige daden en gedachten voortkomen uit een bedorven hart. En als we ons daarover schuldig weten tegenover God. Het GEVOEL daarbij kan soms intens en overstelpend zijn. Soms is het veel meer kalm en rustig. Maar dat doet er niet zozeer toe.

Hoeveel ellendekennis hebben we nodig? Zoveel dat de Zaligmaker van zondaren ons noodzakelijk en dierbaar is.

Wat is het antwoord op de vraag: heb ik GENOEG ellendekennis? Het antwoord is: nooit! Hoe kan het ook anders! Ik ben een zondaar en ook in het kennen van mijn zonden, ook in mijn berouw blijf ik zondaar. Ik kom bij de Heere alleen maar aan met tekort en gebrek. Ik ben met recht een ARME zondaar. Maar dat staat de Heere Jezus niet in de weg. Integendeel. NOODDRUFTIGEN zal Hij verschonen (Hij eist van hen niet langer wat ze schuldig zijn); aan ARMEN uit gena, Zijn hulpe ter verlossing tonen. Ik moet toestemmen dat ik door genade en genade ALLEEN kan zalig worden.

Kan/mag ik geloven dat Jezus ook voor mij gestorven is? Dat mag je zeker. Er is een gestorven Heere Jezus ook voor jou (Lees 1 Joh. 2:1 en 2).

Je kunt het je niet voorstellen dat jij ooit tot geloofszekerheid komt. Welkom in de kring van zondaren. Daar kunnen ze zich geen van allen een voorstelling maken van het feit dat ZIJ door God in genade aangenomen kunnen worden. Het is en blijft een wonder. En verwondering zal het deel zijn van ieder die geloven mag. Hopelijk verwonder jij je binnenkort over het feit dat het toch echt waar is, wat je al een leven lang gehoord hebt, dat Christus Jezus in de wereld gekomen is om de ZONDAREN zalig te maken.

Wat betreft je perfectionisme: het is de andere kant van je onzekerheid. Door je perfectionisme probeer je je onzekerheid te overwinnen. Gooi die hulpkrukken aan de kant. Op weg naar de Heere Jezus ben je niet anders dan een perfectionistische, onzekere ZONDAAR. Wat je nodig hebt, is dat Hij je zalig maakt.

Ik laat het hierbij. Als je wat goeds wilt lezen: zie dat je het boekje: “Hoe zal ik tot God gaan?” van Horatius Bonar te pakken krijgt. Aanbevolen.

Oldebroek,
Ds. A. de Lange

2 reacties
1051963
lieve vraagsteller/ster

dat boekje wat ds.d.Lange aanraad zou ik zeker gaan lezen als ik jou was.
Dat is echt prachtig.
Antoinette
@vragensteller... Als je wil mag je mailen: toontjevos@hotmail.com
Ik begrijp heel goed waar je mee worsteld. Het is een probleem van jaaaaaren en dat is niet zomaar weg.
Het heeft tijd nodig en herhaling van de "waarheid" ...

Ik zie uit naar je reactie!