Bewegen met Zumba

Naar House / 2 reacties

Vraag

Is het geoorloofd voor een christen om Zumba te volgen (soort fitness/dansen/bewegen op muziek)?

Antwoord

Hoi,

Fijn dat je een mailtje stuurt. Je vraagt of het geoorloofd is voor een christen om Zumba te volgen. Om op deze vraag een antwoord te krijgen probeer ik aan de hand van het Woord van God deze vraag te beantwoorden. Het Woord van God, de Bijbel, geeft ons bepaalde richtlijnen om te leven, denk bijvoorbeeld aan de Tien Geboden, Bergrede, enz. Deze richtlijnen zijn er om ons te laten zien wat God van ons vraagt.

Natuurlijk zijn er in onze tijd zaken aan de orde die niet in de Bijbel staan. Wij als christenen zouden het makkelijk vinden als er bepaalde zaken beschreven stonden (in jou geval Zumba/muziek) waardoor we precies konden zien waar de grens ligt en waar we ons aan kunnen houden. Dan weten we tenminste dat we “goed” zitten.

De vraag die je stelt wordt op die manier wel lastig te beantwoorden. Toch geeft de Bijbel wel degelijk richtlijnen. Zo zegt de apostel Paulus bijvoorbeeld: “Of gij dus eet of drinkt, of wat ook doet, doet het alles ter ere Gods” (1 Korinthe 10:31) of “Verheerlijkt dan God met uw lichaam” (1 Korinthe 6:20). Hoewel deze laatste Bijbeltekst voornamelijk gaat over jezelf rein bewaren op seksueel gebied kun je deze tekst ook zien als een universele richtlijn voor de manier waarop we met ons lichaam omgaan. En dat is nu ook de vraag die je moet stellen: als je Zumba volgt, doe je dit om God te eren of doe je het voornamelijk voor jezelf? Ik kan hier geen antwoord op geven. Je zult dus voor jezelf in gebed moeten onderzoeken of je God hiermee kan en wil eren.

Ook kun je bijvoorbeeld eens kijken of hetgeen bij Zumba komt kijken in lijn is met de Bijbel. Hierbij kun je denken aan: welke muziek wordt er gebruikt bij Zumba, wat voor soort mensen geven Zumbalessen, met welk doel is Zumba ontstaan, welke kleding draag je bij Zumba etc?

Zoals je ziet is het niet zo eenvoudig om hier ja of nee op te antwoorden. Toch geloof ik persoonlijk dat als we God oprecht vragen naar Zijn wil dat Hij ons ook richting wil geven over bepaalde keuzes die Hij wil dat we maken. “Wie is de man die de HEERE vreest? Hij onderwijst hem aangaande de weg die hij moet kiezen (Psalm 25:12). Hij kan ons dingen openbaren die we misschien eerst niet direct zagen maar die wel degelijk invloed hebben op de manier waarop we bepaalde keuzes maken. In Kolossenzen 3:15 staat: “En de vrede van Christus, tot welke gij immers in één lichaam geroepen zijt, regere in uw harten; en weest dankbaar.”  We zijn dus geroepen om Gods vrede te laten heersen in ons hart. Wanneer hetgeen waarover we God bidden in strijd is met Zijn wil dan zal Hij ons daar zeker geen vrede in ons hart voor geven.

Ik hoop dat ik je wat handvatten heb kunnen geven om je te helpen de goede keuze te maken.
Hartelijke groeten en Gods zegen,

Marcel Butijn

Tags in dit artikel:

muziek
2 reacties
Gerteke
Beste vragenstelster,

Hier iemand met Zumba-ervaring :). Omdat de klassen heel snel vol zitten, heb ik het al een tijdje niet meer gedaan, maar ik vond het wel erg leuk.

Ik houd erg van dansen en denk ik dat het voor een christen goed is om te dansen. Daarnaast is het belangrijk om voor je lichaam te zorgen en voldoende beweging te hebben. Dat houdt je gezond en het is een vorm van rentmeesterschap.

Qua muziek... tja, ik kan me voorstellen dat deze muziek in de refowereld als zondig wordt gezien. Maar in die wereld is alles met een vorm van beat bij voorbaat verdacht. Zelf ben ik daar wat breder over gaan denken: buiten de traditie, binnen de wereldwijde kring van christenen. Zolang er geen belachelijke/goddeloze teksten worden gebruikt, dans ik vrolijk mee. De muziek van Zumba is wereldmuziek, dat vind ik het leuke. Je maakt een soort cultureel muziekreisje door alle landen van de wereld.

Wel vind ik het belangrijk dat de lessen gevuld zijn met dames. De Zumbalessen hebben tenslotte alles te maken met je vrouwelijkheid en lichaam versterken d.m.v. dans/fitness. Ik vind dat je dat dan ook tussen vrouwen moeten houden. Als er mannen meedoen, voel ik me niet op mijn gemak.

Heel veel succes+zegen met het maken van de juiste beslissing!
Orchidee
Ach jah... die discussies over muziek.
Zeker belangrijk hor!
Maar ook in refokringen word er idd heel hard en snel geoordeelt over beat in de muziek, maar panfluitscd's van mensen van indiaanse afkomst kan wel terwijl deze mensen de afgoden aanbidden en de oorsprong dan toch ook niet goed is.
Andre rieu met viool en orkest komt in veel huiskamers voor, deze man verafschuwt alles wat met God en Zijn werk te maken heeft.

Mijn persoonlijke mening is altijd te luisteren naar muziek waar of duidelijk Gods Naam ter ere in voorkomt of klassieke muziek waarvan je weet dat de artiest een gelovige man of vrouw is of is geweest.

Succes met de afweging of je naar zumba zal gaan ja of nee...
Gods zegen in je leven toegewenst!