Hertrouwen van tantes

Ds. W.G. Hulsman / 3 reacties

Vraag

Een aantal jaren geleden is een tante van mij gescheiden van haar man, ze hadden een kind. Mijn tante heeft toen een vriend gehad waarmee ze ging samenwonen en samen kregen zij ook een kind. Deze man ging vreemd, dus ze gingen uit elkaar. Nog geen jaar later kreeg ze een nieuwe vriend en zijn ze een geregistreerd partnerschap aangegaan. Dit alles vond plaats in maximaal drie jaar tijd. Mijn ouders zijn niet naar het feestje geweest naar aanleiding van dit partnerschap. Van een andere tante is de man overleden. Korte tijd daarna is ze hertrouwd. Na drie jaar huwelijk zijn ze uit elkaar gegaan, omdat hij haar veel sloeg. Nu, anderhalf jaar later, trouwt ze met een andere man. Mijn ouders zijn nu wel van plan om naar de bruiloft te gaan, omdat dit volgens hen anders is. De eerste tante (die van het geregistreerd partnerschap) vroeg aan mij of ik wilde uitleggen waarom mijn ouders wel naar deze tante gaan en niet naar het feestje van haar en haar vriend. Ze heeft namelijk een ongelovige vriend, die dit niet kan begrijpen. Ik bevind me nu in een lastige positie. Ik heb aan mijn tante beloofd erop terug te komen, maar er eerst over te willen denken. Wat moet ik nu toch zeggen? Ik wil mijn ouders niet afvallen, maar vind wel dat op grond van de Bijbel de tweede tante ook eigenlijk niet mag trouwen. Kan iemand mij advies geven?

Antwoord

Je hebt jezelf in een lastige situatie gebracht, door toe te zeggen om op die vraag te antwoorden. Doe zoiets nooit meer. Maar maak aan de andere kant er ook niet een al te groot probleem van om aan je tante te antwoorden. Mijns inziens heeft zij geen reden om hoog van de toren te blazen. Ze is gescheiden, ze heeft samengewoond en ze is een relatie aangegaan met een onchristelijke man. Belangrijk is altijd eerst om naar onszelf te kijken, voordat we een ander ter verantwoording roepen.

Op zich kan ik me dan ook voorstellen dat je ouders zich op dat feestje met een geregistreerd partnerschap -en alles wat zich heeft voorgedaan- niet zo thuis voelen. Waarschijnlijk hebben ze daarom besloten, om er niet naar toe te gaan.

Bij de andere tante van jou ligt het naar mijn idee toch wel wat anders. Ze werd weduwe. Daarna is ze getrouwd geweest met een man die haar veel sloeg. Kennelijk is ze noodgedwongen weggegaan. En nu gaat ze opnieuw trouwen. Volgens jou is dat niet goed. In ieder geval is het zo, dat daar binnen de kerk verschillend over wordt gedacht. Je ouders zijn van plan naar die huwelijkssluiting te gaan, waarschijnlijk omdat ze dit toch nog wel wat meer kunnen meemaken dan dat van die andere tante van jou.

Maar wat moet je nu antwoorden? Ik zou me toch wat op de vlakte houden. Je kunt zeggen, dat je het erg lastig vindt. Maar dat op de gestelde vraag eigenlijk alleen je ouders  goed een antwoord kunnen geven.

Het beste kun je eens praten met je ouders. Het gevaar dreigt dat de relatie tussen je ouders en hun zus/schoonzus verbroken wordt. Belangrijk is het om dát te voorkomen. Door de keuze om niet naar het feestje van die eerste tante van jou te gaan, zullen ze er extra in moeten investeren om de relatie met haar en haar partner zo goed mogelijk te houden of te krijgen.

Als  christen kun je laten merken, dat je je met bepaalde zaken moeilijk kunt verenigen, maar ook dat je de ander niet aan de kant zet.

Ds. W. G. Hulsman

Tags in dit artikel:

relaties
3 reacties
Alphonsus
Als je hier als een soort intermediair moet gaan fungeren is het beste wat je doen kunt om je toezegging te reageren uit naam van je ouders in te trekken.
Verwijs de vraagstellende tante direct naar je ouders (stel je ouders er wel van in kennis). Je ouders zullen mans genoeg zijn om met argumenten duidelijk te maken waarom zij niet willen deelnemen aan het feest. Dit kan zonder in verwijten of beschuldigingen te vervallen.

En dan, volg het advies van Ds. Hulsmans om nooit meer in een dergelijk spagaat te komen. Houd dit soort vragen van je af onder verwijzing naar het feit dat een één op één contact het minste risico van miscommunicatie in zich draagt.

Sterkte en Gods zegen. Paulus vermaant om te bidden onder alles. Dit geldt hier nu zeer zeker.
sweao
* reactie verwijderd door Refoweb *

<i>Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen.</i>
filia
Vraagsteller: wat een ingewikkelde kwestie! Ga geen dingen zeggen die je positie nog moeilijker maken. Jij hoeft in deze zaak geen partij te kiezen. Verwijs je tante inderdaad maar door naar je ouders, in de hoop dat ze op een volwassen manier van gedachten kunnen wisselen...