Hé, dat heb ik van tevoren geweten

drs. J(oke) Ronner-Wattel / 5 reacties

Vraag

Ik heb een beetje een vreemde vraag, waarvan ik zelf niet goed weet hoe ik het uit moet leggen. Soms gebeurt er iets waarvan ik op datzelfde moment denk: Hé, dat heb ik van tevoren geweten. Dat kan van alles zijn: korte, simpele momenten zoals door de kamer lopen en naar buiten kijken, een blik van een bepaald persoon, vallen van je fiets, iets vergeten mee te nemen, een bepaald geluid horen, enz. Dan flitst er door m'n gedachten dat ik datzelfde beeld, datzelfde moment, dat ogenblik, al eerder heb gezien en meegemaakt. Het is maar een flits, maar ik onthoud het wel. Soms denk ik er later nog over na en vraag ik me af of ik het gedroomd heb. Soms weet ik me die flits goed te herinneren, andere keren ben ik alweer vergeten wat 'het' moment was. Dan is het net alsof je je 's morgens een droom wilt herinneren, maar dat gaat niet. Wat is dit? Om een voorbeeld te noemen: Ik reed laatst op de fiets naar m'n werk en ik had hoofdpijn. Ik stalde m'n fiets en liep naar binnen met gefronste wenkbrauwen en een beetje gebogen, vanwege de hoofdpijn. Zo deed ik de deur open. Toen was het ook nét alsof ik datzelfde moment een keer gedroomd had. Zomaar dat ene beeld, ikzelf, lopend, de deurklink in m'n hand, hoofdpijn voelend, gebogen. Ik vind zulke dingen zo vreemd, want ik weet niet wat het is. Zou iemand hier iets over kunnen zeggen? Een meisje van 19.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Wat je meemaakt wordt wel een "déjà vu" genoemd.  Plotseling heb je het gevoel dat hetgene je nu meemaakt, je eerder meegemaakt hebt, ook al weet je dat het niet klopt, dat je het nooit eerder meegemaakt kunt hebben. Het wordt meestal opgeroepen door iets wat je ziet, hoort, ruikt of zelfs proeft. Niet iedereen is daar even gevoelig voor, maar het schijnt dat 60 a 70 procent van de mensen dit wel eens een keer meemaakt. Naarmate je er gevoeliger voor bent kan het vaker voorkomen. Het is een volkomen normaal verschijnsel, niet iets waar je je zorgen om hoeft te maken.

Drs. Joke Ronner-Wattel

drs. J(oke) Ronner-Wattel

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerd Vrijgemaakt
  • Woon/standplaats:
    -
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Functie: GZ-Psycholoog

Tags in dit artikel:

psychologie
5 reacties
dijna61
Inderdaad, mijn zoon, nu inmiddels 17, heeft ook zo nu en dan een déja vu.
Alphonsus
Jammer dat Drs. J. Ronner geen verklaring geeft hoe het principe is/werkt van een déjà vu.
Dat het meer voorkomt en ook bij gevoeliger mensen is zijdelingse informatie. Goed om te weten maar het verklaart niets.
Gerteke
Inderdaad Alphonsus, ik had ook graag geweten waardoor het dan komt.

Ik heb ooit eens de verklaring gehoord dat je hersenen, als je moeier bent dan normaal, trager werken en achterlopen op de gebeurtenis en je daardoor de 'dubbele ervaring' hebt.
Swimmie
Ook ik heb regelmatig (wel 1x per maand ofzo) zo'n gevoel. Het is dus niets abnormaals.
Over de achtergrond is via een eenvoudige google actie meer te weten te komen.
Zo las ik op wikipedia een uitleg dat het inderdaad met te maken kan hebben met het net na elkaar ontvangen van dezelfde informatie in de hersenen (kan, want niemand weet het precies ;) ).

Een ander punt is dat ik ook wel eens heb dat ik echt weet dat ik al eens eerder in een soortgelijke situatie ben geweest. Maar dat zijn dan situaties van dezelfde strekking, niet exact hetzelfde. Maar ik heb dan wel even het gevoel van 'Hé, dat heb ik al eens eerder meegemaakt...'.

't Blijkt maar weer eens hoe complex en mooi we in elkaar zitten. Daar moet wel een Schepper achter zitten! ;)

gr. Swimmie
javisje
ik las dit artikel erover http://wetenschap.infonu.nl/onderzoek/41949-het-deja-vu-gevoel.html en daaruit blijkt dat hieruit de reincarnatiegedachte ook voortkomt. Het legt in ieder geval uit waaruit men denkt dat het voort komt.