Irrationele gedachten over toekomst

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Na anderhalf jaar verkering hoop ik eind dit jaar te gaan trouwen met een lieve, leuke jongen. Allebei hebben we het idee dat onze relatie goed is en we houden erg veel van elkaar. Veel problemen hebben we tot nu toe niet gehad. Toch loop ik zelf regelmatig te tobben over de toekomst. Het is namelijk zo dat ik door een kleine aanleiding soms behoorlijke angst over onze relatie kan krijgen. Ik ben voor 100 procent er van overtuigd dat deze jongen mijn man is, maar als ik een verhaal lees over een slecht huwelijk kan ik het soms Spaans benauwd krijgen. Dan ben ik heel bang dat wij later misschien sleur in ons huwelijk krijgen, of dat mijn vriend (man) mij na verloop van tijd minder leuk vindt, etc. Soms duren deze buien een paar dagen en dan gaat het weer over, maar iedere keer komt het weer terug.

Mijn vriend vindt het jammer omdat hij denkt dat ik geen vertrouwen in hem/ons heb. Hij denkt dat ik soms misschien een duiveltje in mijn hoofd heb, die me zulke gedachten geeft. Ik heb vaak gebeden of zulke irrationele gedachten weg mogen gaan en dat geeft me wel rust, maar het komt toch vaak weer terug. Hoe kom ik hier van af? Weet u misschien literatuur die ik kan lezen wat hierover gaat?

Antwoord

Het is natuurlijk ook een hele stap om je voorgoed aan iemand te binden. Bovendien krijgt geen mens van te voren de volledige zekerheid dat het in het huwelijk allemaal wel goed zal gaan. En dat is maar goed ook, want anders zou je ook helemaal je best niet meer hoeven te doen.

Ieder mens is ook wel eens somber gestemd en dan komen zulke negatieve gedachten extra sterk naar voren. Ik denk dus dat je vooral die gedachten hebt wanneer je somber gestemd bent. Eigenlijk wil je van te voren de absolute zekerheid hebben dat het allemaal goed zal gaan en dat kan niet.

Ik heb al eens meer geschreven dat de enige die je zelf in je leven mag uitzoeken, je man of vrouw is. Ik denk dat je nooit zulke gedachten hebt gehad t.a.v je vader of moeder of andere familieleden. Maar juist omdat het om je eigen vriend en toekomstige man gaat en je dus zelf voor de keuze staat om al dan niet met hem te gaan trouwen, komen die gedachten in je op. Ik denk dat je ook je verstand hebt gekregen om wanneer je weer eens last hebt van die gedachten, met je verstand die gevoelens te corrigeren. Als je dat rustig doet zul je zien dat het ook echt resultaat heeft. Als je het nu goed met elkaar kunt vinden, eerlijk en betrouwbaar bent naar elkaar toe, voor elkaar wilt gaan, samen vanuit het geloof wilt leven, dan kan het bijna niet mis gaan.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

verkering