Dieren gestraft om de zonde

Ds. C. den Boer / Geen reacties

Vraag

Waarom worden dieren ook gestraft om de zonden van mensen?

Antwoord

In Genesis 1:20vv lezen we dat God op de vijfde en zesde dag alle dieren schiep: vogels, vissen, landdieren. En God zag dat het goed was. De Heere verlustigde zich dus ook in de schepping van de dieren. Maar toen kwam de zondeval (Gen.3). Die bracht de vloek over de mens (Adam en zijn vrouw; Gen. 3:9vv), over de slang (Gen. 3:14) en over heel de aarde (die bracht ten gevolge daarvan doornen en distelen voort) (Gen. 3:18v). Gen. 3:17 vertelt dat het aardrijk om der wille van de mens is vervloekt. Zo is alles aan de ijdelheid onderworpen. Lees Rom. 8:20vv: ...het ganse schepsel zucht en is in barensnood.

Calvijn schrijft in zijn verklaring van Gen.3: “Het moet ons niet ongerijmd toeschijnen, dat de straf van 's mensen zonde op de aarde, ofschoon onschuldig, neerkomt... De ondergang van de mens stortte alle schepselen in het verderf, die om hem geschapen en aan hem onderworpen waren... Overigens wilde de Heere Zijn toorn gelijk een stroom uitstorten op alle delen der wereld, opdat waarheen de mens het oog richtte, de zwaarte der zonde zich aan zijn blikken zou vertonen.” Als wij dieren zien lijden, mogen wij er dan ook wel aan herinnerd worden dat wij (Adam en zijn nageslacht) door onze zonden ook de redeloze dieren hebben meegesleept in onze val. En dat mag ons tot diepe ootmoed stemmen. Wel is Gods straf over de dierenwereld niet zo zwaar als die over het mensdom.De mens heeft om zijn zonde naar lichaam en ziel een eeuwig straflijden in de hel verdiend. Maar een dier heeft geen ziel te verliezen.

Overigens moeten wij er steeds op letten dat ook de dieren schepselen van God zijn en blijven. Dat de Heere over hun welzijn gewaakt wil hebben blijkt uit heel de Schrift. Hij ontfermt zich over heel Zijn scheping. Als Noach dan ook de ark ingaat, komen ook de vertegenwoordigers van de dieren twee aan twee daarin en ze komen er na de zondvloed ook weer uit (Gen. 7:8vv; 8:16vv). Denk ook aan Jona 4:11: ...daartoe veel vee. Wij moeten dus ook zuinig zijn op de dieren. We mogen ze gebruiken tot ons voedsel. Maar moeten hen niet nodeloos laten lijden, bijv. door hen onvakkundig en onbarmhartig te doden. Er is in Nederkand niet voor niets een partij voor de dieren.

Het laatste Bijbelboek (Openbaring) laat ons zien in het beeld van de vier dieren, dat ook de dieren straks zullen delen in de herstelde schepping. God de Schepper tot eer en lof.

Ds. C. den Boer

Tags in dit artikel:

dierenzondeval