Mannelijke Zoon

Ds. A. Goedvree / Geen reacties

Vraag

In Openbaringen 12 staat dat de vrouw een mannelijke Zoon baarde. Waarom staat hier expliciet 'mannelijk' bij? Een Zoon is toch altijd mannelijk?

Antwoord

Beste vragensteller,

Dat in Openbaring 12:5 het mannelijke van de geboren Zoon wordt genoemd heeft zeker een reden. Het gaat om een Zoon (inderdaad, altijd mannelijk van geslacht), maar het gaat bij het noemen van het mannelijke niet zozeer om het geslacht, als wel om de uitstraling en de verwachting van dit Kind. Het gaat er om dat dit geen klein, teer babytje is, maar een Zoon van wie mannelijke kracht en statuur te verwachten is. Net als in Jesaja 9:een Kind is ons geboren en een Zoon is ons geven. Ja, maar tegelijk is Hij de Sleuteldragen, want de heerschappij is op Zijn schouder, Hij is Wonderlijk, Raad, de Sterkte God! Dat komt terug in dit woord “mannelijk”. Van dit Kind is te verwachten dat Hij de Verlosser zal zijn, met grote kracht, als een “volwassen man”.

Vriendelijke groeten,
Ds. A. Goedvree