Druppelincontinentie

dr. Nomen Nescio / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jong meisje (19) en ik heb last van druppelincontinentie. Ik vind dit erg vervelend. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan en wat kan dit betekenen?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Allereerst zou ik je willen vragen of je wel zeker weet dat de incontinentie die je ervaart druppelincontinentie is. Druppelincontinentie betekend dat je ongewild urine verliest zonder dat je van te voren aandrang voelt. Deze vorm van incontinentie komt namelijk niet zoveel voor bij jonge vrouwen. Verlies je geen urine bij drukverhogende momenten zoals hoesten, lachen of persen? Dit zou kunnen passen bij stressincontinentie, waarbij je urine verliest bij drukverhogende momenten. Of voel je het wel aankomen maar komt het dan zo snel opzetten dat je het toilet niet meer kunt halen? Dit zou kunnen passen bij urge-incontinentie ('aandrangincontinentie').

Een goede website over druppelincontinentie is de website van de Isala ziekenhuizen.

Op deze website staat uitgebreid wat het is en wat er aan gedaan kan worden. Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt. Mocht je nu veel last hiervan hebben is het verstandig om hiervoor bij je huisarts langs te gaan.

Lees meer artikelen over:

plas(sen)