Vliegangst niet nodig

drs. G. Nieuwenhuis / 7 reacties

Vraag

Ik wil graag familie bezoeken in het buitenland, maar ik heb vliegangst (alleen omdat ik bang ben dat het vliegtuig neerstort). Maar aan de andere kant geloof ik dat onze leeftijd door God bepaald wordt, als we ons leven tenminste niet moedwillig in gevaar brengen. Aangezien vliegen niet gevaarlijker is dan een andere manier van reizen, zou je toch eigenlijk geen vliegangst hoeven te hebben?

Antwoord

Geachte vragensteller,

Hierbij alsnog een, wat verlaat, antwoord op uw vraag. Vliegangst is iets waar nogal wat mensen mee te kampen hebben. Het is een angst die meer emotioneel dan rationeel is. Er worden cursussen gegeven om mensen van hun vliegangst af te helpen. Enerzijds is het zo dat als een vliegtuig neerstort er nogal eens veel slachtoffers vallen. Anderzijds is een vliegtuig statistisch gesproken het meest veilige transportmiddel.

U noemt echter terecht en nadrukkelijk nog een ander meer wezenlijk aspect: het besef, beter nog de vaste wetenschap dat ons leven in Gods hand ligt. Als we dat door het geloof mogen weten dan weten we ook dat al onze tijden in Zijn hand zijn. Alleen dat geeft ten diepste rust. Als we niet in de Heere geborgen zijn lopen we altijd en overal gevaar of we nu thuis blijven of dat we gaan vliegen naar een ver land.

Als u echt graag uw familie wilt bezoeken in het buitenland volgt u dan praktisch gezien een cursus om uw angst overwinnen maar nogmaals wat nog veel belangrijker is, heb geen rust voor u mag weten dat u in de Heere geborgen bent. Immers zonder Zijn wil zal er geen haar van ons hoofd vallen.

Met hartelijke groeten en wellicht een goede en behouden reis naar uw familie toegewenst,
G. Nieuwenhuis

7 reacties
Alphonsus
Wanneer mensen vliegangst hebben, raad ik ze aan om met mij te vliegen. Ik ben er 100% van overtuigd dat het vliegtuig waarin ik vlieg niet zal verongelukken.

En wel om het volgende: wij moeten God aanroepen om zo heerlijk (heilig) als mogelijk is deze wereld te verlaten en dat ALLEEN tot Gods eer.

Dan weet ik dat: Hij die in mij een goed werk begonnen is dat ten einde toe zal voortzetten. En dat goede werk in mij IS tot Gods eer. Niet omdat ik ik ben, maar omdat God het beloofd heeft. Hierop mag ik dan ook pleiten.

God zal zijn werk in mij niet voortijdig afbreken als gevolg van een ongeval als God nog bezig is met het goede (HEILIGING) in mij verder te bewerkstelligen.

Let op: het bovenstaande is een persoonlijk getuigenis en een persoonlijke overtuiging!!
corrinne
@ alphonsus

maar die God kan Zijn werk toch in een seconde bewerkstelligen? of ben ik dan te kort door de bocht...

ik bedoel het goed, maar dit kwam in me op na het lezen van je reactie..
emmie
Oke, maar hoe zit dat dan met allerlei personen uit de Bijbel die weggenomen zijn? Je zult hier op aarde nooit volmaakt worden. Of begrijp ik het nou verkeerd?
Cloudsadmirer
Alphonsus,

Jij weet niet wanneer God vind dat het jouw tijd is! Als jij vind dat Zijn werk nog niet af is, denkt Hij daar misschien wel heel anders over!

En idd zoals corrinne zegt: dat kan ook in 1 seconde. God kan ALLES!

Als een vliegtuig gekaapt word kan je er nog uren inzitten voordat hij neerstort... Er kunnen heel erg veel dingen gebeuren in een paar uur... dat zul je toch wel met me eens zijn?
Alphonsus
@ allemaal,

Mee eens God kan dat in een moment bewerken of in een paar uur.
Voor mijzelf heb ik de overtuiging dat verder groeien in het geloof en in heiliging in de tijd zal geschieden. Ieder zij voor zijn eigen besef ten volle overtuigd.
Orchidee
Een reactie op de vraag;
Er is wetenschappelijk bewezen dat er onder vliegverkeer de minste ongelukken gebeuren en ook de minste doden vallen!
Dit omdat de meeste mensen uit vliegtuigrampen het overleven.
Zal nog even nagaan voor het tv programma waar dit werd getoond
Cloudsadmirer
@ Alphonsus,

Mooi dat je die overtuiging hebt voor jezelf!

Toch wil ik nog even opmerken:
Je schreef:
"Wanneer mensen vliegangst hebben, raad ik ze aan om met mij te vliegen. Ik ben er 100% van overtuigd dat het vliegtuig waarin ik vlieg niet zal verongelukken."

Jij kan ook de enige overlevende zijn! Persoonlijk zou ik voorzichtig zijn met zulk soort uitspraken...