Spreekt God tegenwoordig nog

Ds. J.J. Tigchelaar / 3 reacties

Vraag

Spreekt God tegenwoordig nog rechtstreeks tot mensen? Je hoort wel eens dat mensen teksten krijgen of ingevingen. Is dit bijbels? Kom je dit in het Nieuwe Testament tegen? Vooral als er mensen woorden krijgen dat een overledene goed is gestorven, komt het vreemd op me over. En hoe komt zo’n tekst? Is dat een hoorbare stem, net zoals iemand tegen je praat? Als er plotseling een tekst in het hoofd komt opzetten dan lijkt dat gewoon een normale inval die iedereen wel eens heeft. Als God nog wel zo spreekt, moet je je zorgen maken als er nog nooit rechtstreeks een tekst tot je heeft geklonken?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Geen eenvoudige vraag of liever: vragen. Ik zal er kort een aantal opmerkingen over maken.

1. Niemand wage het de brutaliteit te hebben te bepalen dat God tegenwoordig niet meer rechtstreeks tot mensen spreken kan. Hij is geheel en al vrij in zijn werk en daden.

2. Kunnen mensen teksten of ingevingen krijgen? Ja, die komen dan of van God of van de duivel (zie Mattheüs 4:1-9) of uit hun verbeelding of herinnering of uit het onderbewustzijn. Hier zit nu juist de moeilijkheid. Hoe dat bij onszelf of bij anderen overtuigend te onderscheiden?

3. Soms krijgen mensen tegengestelde teksten of ingevingen. Bij een beroep op een predikant kan de één zeggen een stem of ingeving te hebben gekregen dat hij het zal aannemen, terwijl een ander het tegenovergestelde heeft ontvangen. Ik hoorde van iemand die zei dat hij een stem had gekregen dat bij een gelovige de televisie de deur uit moest, terwijl een ander, op de vraag in het gebed of zij wel een nieuw tv-toestel mocht kopen, stelde een bevestigend antwoord te hebben gekregen.

4. Ook onbekeerde of slechte mensen kunnen een stem van God horen. Denk maar aan Laban (Genesis 31:24) en Bileam (Numeri 22–24).

5. In de Bijbelse geschiedenis krijgen bepaalde goddelijke boodschappen vaak een bevestiging bij anderen. Denk aan Petrus en Cornelius (Handelingen 10:5 en 19v), en ook aan Saulus en Ananias (Handelingen 9:9-12). Er is een verhaal van een arme godsdienstonderwijzer die tegen een rijke weduwe zei dat God hem naar haar gezonden had zodat zij hem honderd gulden zou geven. Waarop de weduwe antwoordde dat als de Heere dat wilde Hij dat haar ook wel zou laten weten. Terecht?

6. Dat iemand een stem of ingeving van God krijgt is ook geen enkel bewijs dat men een kind van God of een uitverkorene is. De zekerheid van ons eeuwig heil rust niet op teksten of stemmen, maar op het werk van Jezus Christus, dat in vertrouwen geloofd dient te worden.

7. Waarom wordt toch telkens het buitengewone meer geacht dan de normale weg van het geloof dat door de prediking van Gods Woord (waaraan de Geest zich verbindt) gewerkt wordt (Romeinen 10:17)? Het extreme en buitengewone dreigt tot regel te worden gemaakt, waarmee andere mensen gekleineerd of veracht of twijfel en zorgen aangepraat worden.

8. God is duidelijk genoeg in zijn Woord tot ons gekomen, om ons tot bekering en geloof te brengen. Daarnaast nog iets extra’s op een ander manier vragen of verwachten doet aan zijn werk tekort. De gereformeerde religie belijdt: “God geeft door zijn Woord ons te kennen zo veel als ons van node is in dit leven, tot zijn eer en de zaligheid van de zijnen” (Zie Nederlandse Geloofsbelijdenis, artikel 2).

9. Onze beslissingen zijn niet afhankelijk van speciale openbaringen (stemmen, dromen, etc.), maar God heeft ons een verstand gegeven om in gehoorzaamheid aan zijn geopenbaarde wil een juiste keuze te maken. En wie in twijfel is, moet afzien van een directe beslissing.

10. Pas op voor mensen die pronken met het feit dat zij teksten en stemmen of ingevingen hebben gekregen. Nederige hoogmoed en schijnvroomheid kent vele gewaden. Op vele plaatsen wordt in de Bijbel gewaarschuwd tegen valse profeten.

11. Of een overledene zalig gestorven is of helaas niet, is geenszins afhankelijk van de woorden die iemand daarover krijgt. Belangrijker is of de overledene voor anderen een voorbeeld was hoe te leven met de Heere en met de medemensen in Gods schepping.

12. Vraagsteller moet zich dus geen zorgen laten aanpraten wanneer hij of zij zich in geloof houdt aan Gods geopenbaarde wil en geen rechtstreekse openbaring ontving.

Ds. J. J. Tigchelaar, Putten

Ds. J.J. Tigchelaar

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Putten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus predikant en adviseur predikantenopleiding Church of Central Africa

3 reacties
EVA
Waarachtig, ik verzeker u: wie de schaapskooi niet binnengaat door de deur maar ergens anders naar binnen klimt, is een dief of een rover.
2 Wie door de deur naar binnen gaat, is de herder van de schapen.
3 Voor hem doet de bewaker open. De schapen LUISTEREN naar ZIJN STEM, hij roept zijn eigen schapen bij hun naam en leidt ze naar buiten.
4 Wanneer hij al zijn schapen naar buiten gebracht heeft, loopt hij voor ze uit en de schapen volgen hem omdat ze ZIJN STEM kennen.
5 Iemand anders volgen ze niet, ze lopen juist van hem weg omdat ze de stem van een vreemde niet kennen.’
6 Jezus vertelde hun deze gelijkenis, maar ze begrepen niet wat hij bedoelde.
7 Hij ging verder: ‘Waarachtig, ik verzeker u: ik ben de deur voor de schapen.
8 Wie vóór mij kwamen waren allemaal dieven en rovers, maar de schapen hebben niet naar hen geluisterd.
9 Ik ben de deur: wanneer iemand door mij binnenkomt zal hij gered worden; hij zal in en uit lopen, en hij zal weidegrond vinden.
10 Een dief komt alleen om te roven, te slachten en te vernietigen, maar ik ben gekomen om hun het leven te geven in al zijn volheid.
11 Ik ben de goede herder. Een goede herder geeft zijn leven voor de schapen.
12 Een huurling, iemand die geen herder is, en die niet de eigenaar van de schapen is, laat de schapen in de steek en slaat op de vlucht zodra hij een wolf ziet aankomen. De wolf valt de kudde aan en jaagt de schapen uiteen;
13 de man is een huurling en de schapen kunnen hem niets schelen.
14 Ik ben de goede herder.IK KEN MIJN SCHAPEN EN DE SCHAPEN KENNEN MIJ,
15 zoals de Vader mij kent en ik de Vader ken. Ik geef mijn leven voor de schapen.
16 Maar ik heb ook nog andere schapen, die niet uit deze schaapskooi komen. Ook die moet ik hoeden, ook zij zullen naar mijn stem luisteren: dan zal er één kudde zijn, met één herder.

Hier zit een geestelijke les voor ons in die de Herder kennen, die kennen ook Zijn stem, ze luisteren alleen naar Hem, andere stemmen kennen ze niet!!
God spreekt zeker tot ons, alleen moeten wij Zijn stem wel verstaan, vaak zegt God dingen tot ons dmv zijn woord maar doen we er niets mee omdat we Zijn stem niet kennen.
en laten we ook de tijd nemen om te luistern of God wat tot ons te zeggen heeft, vaak hebben we lange gebeden en na het amen gaan we weer door met ons werk, en geven we God geen tijd om iets tegen ons te zeggen.
En we moeten zeker toetsen of het Gods stem is die spreekt, of dat het de duivel is die Gods woorden verdraaid.
Wie oren heeft om te horen die hore(wat de geest tot de gemeente zegt)
janneman
een heel duidelijk antwoord! Gods Woord IS Zijn Stem!
matthewhuckerby
Vertrouw niet teveel op ingevingen of een stemmetje maar vlaat je leven in afhankelijkheid zij Van Jezus zelf vergeet nooit wat paulus zegt in een van zijn brieven 1.2 Petrus 1 [1 v.] „Daarom, broeders, benaarstigt u te meer, om uw roeping en verkiezing vast te maken; want dat doende zult gij nimmermeer struikelen.” verder wat jezus zei in mattheus 6: 33 Maar zoekt eerst het Koninkrijk Gods en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u toegeworpen worden.