Je overgeven in een relatie

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Aan Marijke Rots. Iemand zei tegen mij: jij vindt het heel eng om je over te geven in een relatie (ik denk na over wel of niet trouwen). Wat is precies overgeven? En waarin geef je je over in een huwelijk? Überhaupt in een relatie...

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik denk, dat je je vraag beter kunt voorleggen aan degene die bovenstaande tegen jou zei, want wat bedoelde die ‘iemand’ ermee? Hij of zij kent jou en had misschien een reden voor het gezegde. Ik ken je niet...

“Je overgeven” heeft altijd te maken met vertrouwen, tóévertrouwen. Je gaat binnen een huwelijk weliswaar je eigen levensweg, maar door de trouwbelofte verbonden aan de ander. Openheid, eerlijkheid, liefde zijn sleutelwoorden.

Je denkt na over wel of niet trouwen, schrijf je. Ik neem dus aan dat er een geliefde in het spel is. Dúrf je hem te vertrouwen? Probeer maar eens een praktische, leuke en letterlijke oefening in toevertrouwen: ga met je rug naar hem toe staan en vraag of hij je opvangt… durf je je te laten vallen?

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

relaties
2 reacties
Annah
Vertrouwen hebben is niet naïef, het is de meest moedige daad die je kunt stellen.

Annah
Alphonsus
Wanneer je in een relatie het je overgeven beschouwt als het steeds verder gaan verliezen van je bewegingsruimte dan kan het wel erg eng (te weinig ruimte) worden.

Toen God man en vrouw aan elkaar verbond bedoelde God te zeggen dat de rijkdom van de man een aanvulling op die van de vrouw zou worden én omgekeerd.

Volg de adviezen van Paulus op wanneer hij over een huwelijk spreekt.
Deze adviezen, door de Heilige Geest geïnspireerd en aldus van God komende, geven je datgene wat God bedoeld heeft aan al het goede in een huwelijk in de meest brede zin des woords.