Bidden om vrede

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Is het wel zinvol om te bidden voor vrede in (bijv.) Irak? Jezus heeft zelf gezegd dat deze dingen moeten gebeuren voordat hij terugkomt. Waarom zou je dan bidden om vrede als het toch moet gebeuren? Houd je dan de komst van Jezus niet tegen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Jezus heeft gezegd: Er zullen oorlogen en geruchten van oorlogen zijn. Deze dingen moeten geschieden. Dat is waar. Maar Jezus heeft niet gezegd: Er zal oorlog zijn in Irak. Dat weten wij niet. Daarom heeft het wel terdege zin om voor een bepaald land om vrede te bidden, of bijvoorbeeld om beëindiging van een hongersnood in een bepaalde regio in Afrika en om de beheersing van een besmettelijke ziekte in bijvoorbeeld Hongkong (SARS).

Hongersnood, aardbeving en pestilentie zijn immers ook dingen die geschieden moeten. Wij kunnen dus niet bidden dat er in deze huidige wereld in het geheel geen oorlogen etc. meer zullen zijn. Dat is onmogelijk en dat is ook niet beloofd. Maar wij kunnen het wel afbidden over onszelf of enig ander volk waarmee wij zijn bewogen.

Wat je vraagt over het eventueel tegenhouden van de komst van Christus: dat is uiteraard niet mogelijk. Wij bespoedigen deze niet (ook niet als wij om Zijn komst bidden en dat laatste heeft toch zin!) en wij vertragen die ook niet. God weet de dag en het uur. Het heeft dus evenmin zin het bidden om vrede in Irak maar achterwege te laten omdat we daarmee Zijn komst zouden hinderen als dat het zin heeft om het ontstaan van oorlogen te bidden omdat Zijn komst daarmee bespoedigd zou worden. Laat onverlet: Wij hebben te bidden voor alle mensen. Vanzelf dat je dan niet om oorlog bidt maar om vrede.

Hartelijke groeten en bedankt voor de vraag!

Ds. J. L. Schreuders

Ds. J.L. Schreuders

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Boven-Hardinxveld
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

wederkomst