Kansspel

Ds. A. Huijgen / 6 reacties

Vraag

Onze plaatselijke ondernemingsvereniging doet altijd in november en een deel van december iets extra's in de vorm van: Bij iedere 5 euro die je besteedt, krijg je een kaartje waar je je naam en telefoonnummer op moet zetten en dit in een ton stopt. Aan het einde van de week worden er 20 namen uitgehaald en die krijgen een prijsje. Nu zei iemand tegen mij dat dit een kansspel is en je dus als christen daar niet aan mee mag en kan doen. Ik weet niet hoe ik dit moet zien. Een kansspel of loterij zie ik meer met grote geldbedragen of zie ik toch iets over het hoofd?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Met deze vraag kunnen we verschillende kanten op. Allereerst de vraag: is dit gebeuren een kansspel c.q. loterij? Dat lijkt me onmiskenbaar het geval. Maar, vervolgens, is het toch wel anders dan grote loterijen waar je enorm veel geld kunt winnen? Lijkt mij ook, dus wat het element van de hebzucht en begeerte betreft, ligt er een groot verschil tussen deze beide kansspelen.

Dan blijft de vraag over: kun je als christen aan kansspelen überhaupt meedoen? Een klassiek bezwaar tegen kansspelen is, dat het spelen zou zijn met Gods voorzienigheid - zie Spr. 16:33: "Het lot wordt in den schoot geworpen, maar het gehele beleid daarvan is van den HEERE." Dan zou het lot werpen uiteindelijk een vorm van bidden zijn - en als je het 'zomaar' doet, een vorm van God verzoeken. Over het algemeen wordt deze uitleg van genoemde tekst echter algemeen afgewezen. Blijft dus vooral over: het bezwaar van de hebzucht, en het appèl op de begeerte dat wordt gedaan.

Daarbij mogen we wel onderscheid maken tussen kansspelen waarbij het om grote geldbedragen gaat, en het trekken van een lootje voor de aardigheid. En als de 100.000e klant iets extra's krijgt, zullen we geen bezwaar maken, denk ik. Zoals ik het inschat, gaat het in de vraag om iets als dat aardigheidje.

De vraagsteller vraagt om mijn gedachte. Die wil ik ook wel geven, zij het met een kanttekening. Ook waar wij wonen doet de middenstandsvereniging iets dergelijks. Wij doen er niet aan mee, al haast ik me om te zeggen dat dat geen oordeel vormt over degenen die wel meedoen. Het is een persoonlijke afweging. Die kanttekening zou ik dan ook willen maken. Maak persoonlijk een goede afweging, voor Gods aangezicht.

Met vriendelijke groet,
Ds. A. Huijgen

Lees meer artikelen over:

gokkenspelletjes
6 reacties
gichelle
Het lijkt mij dat als een kansspel in het groot verkeerd is dan is het ook verkeerd in het klein en maakt het dan uit wat voor motief erachter zit?
moerkapelle
het verschil zit er volgens mij in : moet je een lot kopen of is het een extra bij de dingen die je anders ook zou kopen.
Swimmie
Naar mijn mening moet je het wel blijven zien in perspectief waarvoor het bedoeld is.
Ik kan me niet bedenken wat er verkeerd aan is als iemand mij iets wil geven. Dus als ik bij elke 5 euri die ik besteed in een winkel een kaartje in een pot kan doen met de kans op iets extra's. Da's 't zelfde als 3 halen, 2 betalen.
Zelfs als ik iets ervoor moet betalen lijkt het me niet altijd verkeerd. Niemand van ons heeft toch problemen met de pot gevuld met knikkers op de zendingsmarkt waar je tegen betaling van een euro mag raden hoeveel erin zitten. Aan het einde van de dag wordt dan de winnaar bekend gemaakt die een lekkere taart mee naar huis mag nemen... Loterij??? Nee toch!

Dus... blijf altijd naar de context kijken. En naar de motieven waarom je iets doet.

gr. Swimmie
joanny
Loten koop je om er zelf beter van te worden, makkelijk genoeg.
Aandelen koop je ......... ook om er beter van te worden. Dat gaat soms met duizende tegelijk en is geaccepteerd in refo nederland. Dat is toch ook een vorm van gokken?
Kan iemand mij het verschil uitleggen?
Joli
Aan de reacties is al te zien dat er veel verschillende argumenten en meningen circuleren. Blijf bij het advies van de dominee: in gebed voor God besluiten.

We leven niet meer onder de wet, maar in christelijke vrijheid! Dat geeft ontspanning. Maar die vrijheid kunnen we alleen goed gebruiken voor Gods aangezicht.
dijna61
Iets verkopen op marktplaats doe ik ook om er beter van te worden, want het valt niet altijd mee om rond te komen.