Seksualiteit een slangenkuil

Ds. A. de Lange / 2 reacties

Vraag

Ik ben een jonge christelijke vrouw en ik heb een vraag over seksualiteit. In mijn jeugd heb ik altijd geleerd dat seksualiteit zondig en slecht was waar je verre van diende te blijven. Mijn ouders neem ik dat niet kwalijk. Zeker mijn moeder wist gewoon niet beter. Helaas was het zo toen mijn ouders gingen scheiden dat wij in een gemeente zaten waar men leerde dat zonden van demonen kwamen en dat seksualiteit ook een demon was die uitgedreven diende te worden. Inmiddels zit ik in een gemeente binnen de reformatorische stroming met een gezonde leer en heb ik al een lange weg achter de rug waarin ik veel hulp heb mogen krijgen. Heel langzaam begint het vertrouwen bij mij ook te groeien dat God met mij een plan heeft en dat ik dus niet meer mag zeggen dat ik te veel verpest ben en dat ik dus beter vrijgezel kan blijven. Misschien is het Gods bedoeling wel dat ik vrijgezel blijf, maar dat is dan aan God om te bepalen en niet aan mij.

Nu zit ik wel met het punt van seksualiteit. Ergens halverwege op de weg tussen de gemeente van mijn ouders en de kerk waar ik nu zit, heb ik de strijd tegen de seksuele zonden verloren. Ik ben wel tot de conclusie gekomen dat seksualiteit geen demon is en dat ik en mijn lijf er gewoon mogen zijn, met alles er op en er aan. Maar ondertussen ben ik wel in zonde gevallen, heb ik porno gezien en gelezen. Ik wil graag aan de normen voldoen: geen seks voor het huwelijk, geen masturbatie en bovenal geen porno. En ik weet wat ik er praktisch aan kan doen, zoals veilig internet nemen, enz.

Maar ik wil wel eens weten, waarvoor doe ik het eigenlijk? Waarom is seksualiteit iets moois wat binnen het huwelijk hoort? Want ik snap er helemaal niets meer van. Ik wil graag op God vertrouwen en vertrouwen dat Hij het goede met mij voor heeft, maar dat lukt allemaal niet zo goed. Het onderwerp seksualiteit blijft voor mij een soort slangenkuil, waar ik niet echt van zie hoe dat ooit nog goed kan komen. En ik geloof wel dat Jezus zelfs voor deze zonden is gestorven, voor mij en daar wil ik me ook op blijven focussen, maar een iets beter beeld over hoe seksualiteit zou moeten zijn is misschien ook wel handig. Hoe kom ik daar aan? Ik leef tegenwoordig al redelijk rustig gestructureerd, ga sporten en weet me te beheersen met eten. Als dat met seks nou ook eens zou lukken... Help! Een jonge vrijgezelle dame die het allemaal niet zo goed meer weet.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

De grote vraag uit je brief is: Waarvoor doe ik het eigenlijk?

Ik zou graag twee dingen tegen je willen zeggen.

1. Gezien wat je allemaal hebt meegemaakt en hoe je over het omgaan met seksualiteit spreekt, denk ik dat je het gevaar loopt om je veel te krampachtig te focussen op wat je wel en niet moet doen. Normen en waarden heb je heel hoog. Wat verkeerd is probeer je te vermijden. En wat goed is probeer je te doen. Je hebt een hele verandering van inzicht meegemaakt. En je probeert anders te gaan leven. Maar het lukt niet best. En je zit op het punt dat je het niet meer ziet zitten. Laat me tegen je zeggen dat het christelijk leven niet allereerst bestaat uit wat je wel en niet moet doen. Het christelijk leven bestaat allereerst uit het komen tot een persoonlijke verhouding met Christus als onze Redder en Zaligmaker. En hoe komen we tot zo’n verhouding? Door als zondaar ons aan Zijn genade en reddende liefde over te geven.

Lees niet over dat woord ‘zondaar’ heen. Want dan gaat het erover dat we ECHTE zondaren zijn, met werkelijke problemen om God te gehoorzamen en Zijn wil te doen. We hebben echte schulden, omdat we Zijn geboden niet hebben gehouden. Bij onze zonden horen ook die van ons seksuele leven. Die zonden zijn niet meer of minder erg dan andere zonden. Ze zijn net zo erg. Maar ik mag het tegen je zeggen: Er is werkelijke genade bij Christus, om ons te vergeven, te reinigen en aan te nemen. We mogen van Hem worden. En om Christus wil zijn we voor Hem bemind, mooi, geliefd en aanvaard. Wij hoeven niet krampachtig meer te proberen om onszelf bij God aanvaard te maken. Als op de achtergrond van je beleving misschien de gedachte speelt: ik moet mezelf aanvaardbaar voor God maken door een rein seksueel leven, dan mag je die gedachte de deur wijzen. Alleen in Christus kunnen we aanvaardbaar zijn voor God. En we MOGEN het ook werkelijk zijn. Ik wijs je op die genade, en nodig je ertoe.

2. God heeft voor ons een leven in gedachten dat goed is. Dat hoeven wij niet zelf te realiseren. Hij wil het ons geven. Vanuit het leven uit Zijn genade door Christus. Hij wil ons terugbrengen bij Zijn oorspronkelijke bedoelingen met ons. Onze seksuele gevoelens en verlangens zijn ons mensen gegeven om in het huwelijksleven waarin we alles met elkaar mogen delen te werken als een bevestiging van onze saamhorigheid en eenheid. Zo zijn onze seksuele gevoelens een mooi onderdeel van het menselijk leven. De zonde is er echter tussengekomen en die maakt zich ook meester van onze seksualiteit. Daardoor wordt de seksualiteit een ding op zich. Ze gaat een eigen leven leiden. Als we alleen zijn kunnen we ons op onszelf gaan richten door masturbatie, of we kunnen door pornomateriaal te bekijken onszelf opwinden. We kunnen met onze seksualiteit ook vreemdgaan door met lieden met wie we geen huwelijk hebben wel seksuele ervaringen te hebben. Dan is de seksualiteit losgemaakt van waar God het voor bedoelde. Het resultaat is, dat je jezelf waardeloos gaat vinden, dat je seksualiteit gaat beleven als iets goedkoops, en je vergooit jezelf op den duur heel gemakkelijk. God wil ons met onze seksualiteit bewust en idealistisch doen omgaan. Omdat Hij het mooie voor ons beoogt. Hij wil niet dat we onszelf en anderen als waardeloos gaan beleven. Vanuit Zijn genade in Christus mogen we er ons daarom op toeleggen om een seksueel rein leven te leiden. Daar doe je het dus voor.

Vanuit het voorgaande zou ik ik je willen aanraden: probeer wat ontspannener met alles op het gebied van de seksualiteit om te gaan. Verwacht het meer van de Heere en minder van jezelf. Besef dat we allemaal onze moeiten blijven houden op het gebied van seksuele reinheid. Er is haast geen christen die niet regelmatig God om vergeving moet vragen op dit gebied. En hopelijk komt binnen afzienbare tijd de man op je pad, met wie je je leven mag gaan delen. In alle dingen. Ook op het gebied van het seksuele leven.
God zegene je!

Ds. A. de Lange, Oldebroek

Ds. A. de Lange

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Nieuw-Lekkerland
  • Status:
    Actief
2 reacties
hjrl
Wat een mooi antwoord. Aan schrijfster wil ik (als man) zeggen; dat ook de mensen die een andere weg gingen en ogenschijnlijk netter leefden op het gebied van de seksualiteit zelfs binnen een huwelijk gemankeerd raken. Als de vrouw en man niet ten diepste van elkaar houden dan zal ook van dit lichamelijke facet niets overkomen of blijven bestaan. Wel heerlijk dat we een Verlosser hebben Die ons opneemt zoals we zijn.
EVA
Beste vragensteller,

Jammer dat jou beeld van de gift die God gegeven heeft aan gehuwden zo is beschadigd.
Seksualiteit is geen demon, maar de geest van onreinheid is wel degelijk een demon. Die brengt ontucht, hoererij, en alles ander buiten echtelijke seksualiteit
en probeert levens te verwoesten en daar moeten we tegen strijden.
Want wij hebben niet te worstelen tegen bloed en vlees, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers dezer duisternis, tegen de boze geesten in de hemelse gewesten (efz 6:12)

Als je mag weten een kind van God te zijn, als je mag weten dat je gekocht en betaald ben met Zijn kostbaar bloed, dan kan je die strijd aan niet uit jezelf maar met Hem, want HIj heeft het overwonnen. En mag je de geestelijke wapenrusting aantrekken om te strijden tegen onreine gedachten.

Als je dat nog niet weet er is een weg terug HIJ staat altijd voor ons klaar.
Beleid je zonden aan Hem, en wanneer je weer onreine gedachten krijg of als je dreigt de strijd te verliezen, ga op je knieën, of pak je bijbel en ga er in lezen en zoek in je bijbel hoe prachtig mooi God sexualiteit gemaakt heeft. Er zijn ook mooie boeken die hier over schrijven en je zal dan Gods waarheid over sexualiteit je eigen moeten maken.
Als je er over door wil praten ik sta open voor je, en wil je helpen met behulp van God om je beeld weer scherp te maken,

Gods zegen,
evangelie@live.nl