Psalmvers aanpassen

Ds. H. van Oostende / Geen reacties

Vraag

Ik wil graag in iemands poëziealbum een (berijmd) psalmvers zetten om die aan haar mee te geven voor haar verdere leven. Het is een psalm van David die hij in de ik/mij(n)-vorm heeft geschreven en graag zou ik dat vers in de haar/zij-vorm zetten omdat het niet om mij gaat, maar omdat het voor haar persoonlijk is. Mag ik na het veranderen van de ik-vorm er gewoon onder zetten “psalm... vers...” of moet ik erbij zetten “naar psalm...” of “a.d.h.v. psalm...” of “psalm... aangepast” o.i.d. ? Ik gebruik namelijk wel Davids woorden maar pas deze toe op/aan een ander, waardoor er inhoudelijk dus kleine dingen veranderen. Wie weet raad op mijn vraag?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Deze keer wordt het mij als pastor en oud-schoolmeester niet erg moeilijk gemaakt. Vanzelfsprekend ben ik tijdens mijn basisschoolperiode van 1956-1974 (!) regelmatig in aanraking gekomen met  kinderen die graag wilden dat meester van Oostende een vers in hun poëziealbum schreef. Vaak heb ik dan ook gebruik gemaakt van een berijmd psalmvers, zoals bijv. Psalm 25:6. Dat vers werd dan door mij naar behoefte aangepast. Als je door dat lied zelf bent geraakt, geef je dat ook met liefde door aan een kind, dat aan je onderwijszorgen is toevertrouwd.

Maar om op je vraag terug te komen, je zult begrijpen dat ik het alleen maar waardeer als een kind van haar juf of meester zo’n lied of tekst wordt meegegeven op haar verdere levensweg. Om dan eventuele verwarring te voorkomen, lijkt het me goed onderaan een regeltje op te nemen dat laat zien dat je jezelf de nodige vrijheid hebt veroorloofd. Je doet dat trouwens als leerkracht toch ook, als je een Bijbelverhaal navertelt en als predikant doe je dat elke zondag in de prediking. Ik zou dan kiezen voor “naar Psalm 25:6 berijmd” om mijn voorbeeld te gebruiken.

Ds. H. van Oostende