Fantasie is erger

P.M.G.P. Bos / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 18 jaar. Vorig jaar is mijn vader opgepakt voor mishandeling en incest. Ik heb de laatste tijd sterk de neiging om dingen te verzinnen die helemaal niet waar zijn. Vroeger verzon ik alles bij elkaar, maar de laatste tijd ben ik me er bewust van en doe ik het stukken minder. Ik heb vaak de neiging dingen te verzinnen die erger zijn dan dat het bij mij was. Is dit dan ook een soort van zelfbescherming? Ook snak ik soms naar aandacht/liefde. Dit merken anderen niet aan mij omdat ik dit niet uit. Hoe kan ik dit toch op een gezonde manier doen?

Antwoord

Ik weet niet of het oppakken vanwege incest van je vader betrekking heeft op jou. In dat geval ziet mijn commentaar er iets anders uit. Ik ga ervan dat dit niet met jou persoonlijk te maken heeft.

Het is heel begrijpelijk en eigenlijk logisch dat je in je fantasie je iets ergers voorstelt zodat datgene wat jij hebt meegemaakt in het niet valt. Het feit dat je behoefte hebt aan liefde is een hele normale en gezonde behoefte. Het feit dat je het moeilijk vindt om het te vragen zal alles te maken kunnen hebben met de onveiligheid in je eigen gezin.

Ik denk dat het goed zou zijn om een poosje met een deskundige te gaan praten om je te helpen over je gevoelens te leren praten en mocht je toch zelf slachtoffer zijn geweest van incest sowieso.

P. M. G. P. Bos

Tags in dit artikel:

psychologie