Moedervlekje

drs. P. C. Hildering / 1 reactie

Vraag

Ik heb een klein moedervlekje aan de zijkant van mijn gezicht. Het is niet helemaal vlak op de huid, maar steekt een beetje omhoog, een heel klein bultje. Ik wil het graag laten verwijderen omdat ik het niet mooi vind. Verder heb ik geen opvallende moedervlekken op mijn gezicht. Kan ik hiervoor naar de dokter gaan? (en zal hij het dan ook de moeite waard vinden het te laten weg halen) en kan zo 'n soort litteken mooi genezen? Groetjes, een 20-jarige.

Antwoord

Op zich is dat geen probleem en doen de meeste huisartsen het ook zelf.
Het addertje onder het gras is dat de zorgverzekeraars sinds de stelselwijziging dit soort ingrepen als cosmetisch zien en, mits middels verwijzing gedeclareerd, vergoeding soms afwijzen. Als huisarts geven wij geen codes aan de declaraties en hangt het derhalve van jouw huisarts af hoe die er mee omgaat.

Drs. P. C. Hildering

Tags in dit artikel:

medisch
1 reactie
Nen
Hoi meisje-met-moedervlek,
Ik had 2 van zulke plekjes op mijn gezicht (boven m'n bovenlip en onder m'n onderlip) en bij mij zijn ze weggehaald.
Eerst probeerde de huisarts het met stikstof als een wrat, maar dat hielp niet.
Toen heeft de plastisch chirurg het onder plaatselijke verdoving in het ziekenhuis gedaan. Het is echt heel netjes geworden! Na die tijd zaten er 2 hechtingen in ieder weggehaald bultje. Ik heb die hechtingen zelf verwijderd (deed HBO-v) en het ziet er prima uit. Je ziet het haast niet, ik weet het dus zie het een heel klein beetje maar anderen zien het niet.
Bij mij werd het vergoed, maar het was wel in 2005.
Misschien heb je hier wat aan!