Aanroepen van "duistere vader"

Ds. A.S. van der Lugt / 6 reacties

Vraag

Ik ben christelijk opgevoed, maar wel heel vrij. Mijn ouders lopen wel eens te vloeken en gaan niet vaak naar de kerk ofzo. Maar ik weet weet wel wie Jezus is en God. Nu heb ik sinds kort verkering met een meisje. Haar oudere zus neemt ons soms mee naar feestjes. Laatst nam ze ons mee naar een soort van feest midden in het bos en daar waren ook allemaal mensen die verkleed waren. We moesten in een cirkel gaan staan en toen kwam er een vrouw die helemaal bloot was en die ging de “duistere vader” aanroepen. Tenminste dat vertelde ze, want verder heb ik het niet zo goed gevolgd omdat ik wel een beetje stoned was. En daarna werd er een kip geslacht en wij werden met het bloed besprenkeld en toen kregen we allemaal een prikje in onze vinger en daarmee moesten we een vingerafdruk maken onderaan een papier. Verder weet ik niet meer zo goed wat er gebeurd is, want toen ik weer wat bijkwam was het al uren later. Nou heb ik hierover gepraat met een vriend van mij en die zei dat God dit niet goedkeurt, maar ik denk dat het gewoon een beetje dollen was en niet echt serieus ofzo. God kan er toch wel tegen als je een feestje houdt? Dat deden de mensen vroeger toch ook? Graag antwoord op mijn vraag: heeft God hier problemen mee?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

“Heeft God hier problemen mee?” Die vraag veronderstelt dat wij kunnen onderscheiden wat God wil. En wat Hij niet wil. Of wat Hij aan ons overlaat. En zo is het inderdaad. Gods wil kennen wij. Want Hij heeft gesproken en gehandeld. Dat is beschreven in de Bijbel. De christenen leven met die Bijbel als gids voor het dagelijkse leven.

Nu staat er het volgende in de Bijbel: “God is licht, er is in Hem in het geheel geen duisternis” (eerste brief van Johannes, hoofdstuk 1 vers 5). Hij laat zich “Hemelse Vader” noemen, maar nooit “duistere vader”. Integendeel, de Bijbel noemt de duivel en de demonen de “machthebbers van de duisternis.” Dat wordt niet gezien als een wat zware benaming voor een menselijke fantasie, maar een aanduiding van een realiteit, onzichtbaar maar zeer invloedrijk. Wat je beschrijft als feestje in het bos lijkt op een heksensamenkomst (tegenwoordig wicca genoemd) en de deelnemers daaraan zijn over het algemeen zeer serieus bezig met hun rituelen. Bepaald geen dolletje.

Christen-zijn is dat je je leven laat beheersen door Christus. Daarbij hoort dat je bepaalde dingen zeker doet en andere zeker nalaat. Ik citeer weer uit de Bijbel: “Zo iemand laat zich gedurende de rest van zijn leven niet meer leiden door menselijke verlangens maar door Gods wil. U hebt al genoeg tijd verspild aan allerlei zaken waarin de ongelovigen plezier hebben: losbandigheid, wellust, dronkenschap, bras- en slemppartijen en verwerpelijke afgodendienst” (eerste brief van Petrus, hoofdstuk 4, vers 2-3). Wat je beschrijft over een naakte vrouw en over ‘stoned’ zijn, geeft te denken. Wellicht til je er zelf niet zo zwaar aan, maar je gevoel is niet maatgevend als het gaat over Gods waardering van een feest. Wie als christen zijn leven wil vorm geven, vraagt steeds: past dit bij wat ik weet van God en Jezus Christus? Het bosfeest duidelijk niet.

Eén onderdeel uit je verhaal baart me zorgen. Je hebt met bloed je vingerafdruk op papier gezet. Heb je daarbij iets beloofd aan de “duistere vader”? Heb je je verbonden aan dergelijke rituelen en zijn invloed? Ik weet het niet precies, omdat je het niet beschrijft, maar ik zou er niet te makkelijk over denken. Je kunt zo gebonden raken aan de duistere machten, dat het je leven geheel gaat beheersen. Dan blijkt dat je de controle over je leven uit handen hebt gegeven. Die krijg je niet terug dan nadat je bent bevrijd door iemand die sterker is dan de duivel. Die Sterkere is Jezus Christus. Ik beveel je aan Hem te zoeken en voortaan bij dergelijke feesten vandaan te blijven.

Hartelijke groeten,
Ds. A. S. van der Lugt

Ds. A.S. van der Lugt

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerd Vrijgemaakt
  • Woon/standplaats:
    Delft
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

occult
6 reacties
eduard1
Beste vraagsteller, ik ben het helemaal eens met het antwoord, alleen dan 'in het kwadraat' om het zo maar eens te zeggen.
Onmiskenbaar was je op een duivels feest, waar de duivel werd aangroepen. Kippen slachten en mensen met dat bloed besprengen is een satanisch ritueel. Je hebt er geen idee van wat dat bloed van jou op dat papier betekent? Hoogstwaarschijnlijk heb je een document ondertekend met je eigen bloed, een toezegging aan de duivel, een belofte, of weet ik veel wat, maar ZEKER geen dolletje. Onderschat het toch niet.
Om hier echt van los te komen heb je één ding nodig: vergeving en reiniging door het dierbaar bloed van de Heere Jezus. Niet morgen, vandaag nog. Nu het nog kan.
Samanthi
Ik sluit me van harte aan, zelfs al zou heteen geintje zijn, wat ik nit geloof, speel je metvuur, buig je knieen en vraag om reiniging, zoals eduard1 al schreef. gr Samanthi
hendrika53
Het lijkt wel een soort sekte van de satanskerk,dus ik raad je sterk aan kom daar nooit meer.
adriano313
Ik merk op dat je het erg leuk vind om wat vertier te hebben en dat je zaken niet te serieus wilt nemen. Je bent jong en je wilt wat, zal ik maar zeggen.
Gelukkig weet je (intuitief?) deze website te vinden en wil je toch op een bepaalde manier je verhaal graag kenbaar maken.
Het klinkt erg weird en ook naar mijn idee zeker niet onschuldig.
Jezelf laten gaan is misschien grappig of cool of a way of gezelligheid, maar geeft geen karakter of body aan je bestaan (wat je denk ik ook wel graag zou willen hebben/ bereiken)
Openstaan voor zomaar onschuldig ogende thrillers of hookie spooky onderwerpen kunnen je meer kwaad doen dan je zou vermoeden of wat goed voor je is.
Volgens mij als je juist karakter toont, van wie je werkelijk bent en je talenten gebruikt die je gekregen hebt, zal je in het leven veel sterker komen te staan dan nu het geval is
Ga er gewoon voor en laat je eens minder gaan.
Bid eens tot God
Vraag eens gewoon of Hij je kracht en wijsheid wilt geven
vooral voor dit bizarre voorval
Ik denk dat eduard1 duidelijk genoeg klinkt,
Probeer het gewoon
Voor de rest, Mijd zulke feestjes eens meer en ga voor gezelligheid is gewoon ergens een sappie drinken!
Jij bepaald zelf een uitkomst,

p.s. Als je toch moeit hebt om te bidden? Lees onderstaande maar eens aandachtig
Stay Alive!

---------------------------------------------------------------------------------
Als jij gered wilt worden en eeuwig leven wilt ontvangen, bidt dan in nederigheid en geloof, onderstaande gebed tot Jezus Christus:

"Heer Jezus, ik weet dat ik een zondaar ben.

Wilt u mijn zonden vergeven en mij een nieuw rein hart schenken?

Ik geef mijn leven aan U over."
Samanthi
Amen
pannenkoek
Ik kan me bij het bovenstaande helemaal aansluiten. Bid verlossing vd boze. Mijd deze plaats! sterkte ermee, en we zullen voor je bidden.