Medische interventies

drs. P. C. Hildering / Geen reacties

Vraag

Aan drs. Hildering, Urk. Ik las in één van uw antwoorden dat u zegt: medische interventies m.b.t. zwanger worden hebben niet uw voorkeur. Zou u dit voor mij wat nader willen motiveren? Ik ben daar namelijk oprecht benieuwd naar, ook omdat mij dit persoonlijk erg bezig houdt en diep raakt.

Antwoord

Laat ik eerst stellen dat erkenning van de diepte van zorg en verdriet bij ongewenst kinderloos zijn en het begeleiden daarin mij bekend zijn en voor mij ook invoelbaar. Het is daarbij uitermate belangrijk dat je als echtpaar de regie houdt van wat je wel en niet wilt of waar je wel en niet aan toe bent. In dat kader kan ook medische interventie passen.

Met die bewuste zinsnede heb ik bedoeld: medische interventies, bedoeld zijn allerlei IVF-technieken, zijn een allerlaatste stap. Om mij heen zie ik regelmatig dat, waar zwanger worden bijna als recht wordt gezien, vraag naar of om allerlei vormen van IVF verbazingwekkend snel en makkelijk worden gesteld. De weg die b.v. NFP biedt, wordt dan als hinderlijk oponthoud gezien. En dat terwijl de uitkomsten van survey laten zien dat via deze route IVF kan worden vermeden voor een behoorlijk percentage paren. Bedoeld is dus niet dat het niet zou mogen of kunnen.

Overigens ben ik wel van mening dat er goed moet worden opgelet bij intervenieren dat bepaalde grenzen niet worden overschreden zoals b.v. het laten ontstaan van teveel embryo's (genaamd rest-embryo's).

Hoop dat het zo voldoende verduidelijkt is.

Drs. P. C. Hildering

Tags in dit artikel:

medisch