Velen zijn geroepen...

Ds. W.G. Hulsman / 7 reacties

Vraag

Bij deze een vraag/opmerking waar ik graag een reactie op wil. Velen zijn geroepen, weinigen zijn uitverkoren. Toch is je opdracht om je te vermenigvuldigen. Ik heb regelmatig de gedachte; stel dat ik niet behouden word, dan had ik beter niet geboren kunnen worden. En als je dan zo naar je eigen kinderen kijkt en er aan denkt dat ze verloren kunnen gaan, dan was het misschien beter geweest als je ze niet gekregen had. Dus hadden wij misschien bewust geen kinderen moeten ontvangen, om ze te bewaren voor de eeuwige rampzaligheid. Ik ben me er van bewust dat dit een vreemde denkwijze is, maar ik kan er toch niet los van komen. Wat moet ik hiermee?

Antwoord

Wanneer je ergens mee zit, is het goed om het aan de orde te stellen. Alle vragen mogen gesteld worden. Dat wil niet zeggen dat het voor ons eenvoudig is om een antwoord te geven. Toen ik je vraag op me in liet werken viel me wel op dat je begint met de tekst: velen zijn geroepen, weinigen uitverkoren. Het kan zijn dat in jouw denken de uitverkiezing sterk op de voorgrond staat. Wanneer dat zo is, dan is algauw de redenering dat het allemaal toch vast ligt. Je zult verloren gaan, of behouden worden net naar gelang je wel of niet uitverkoren bent, en... zo geldt het dan ook voor je kinderen. Wanneer dat sterk op de voorgrond staat is dat een bedreigende en angstige gedachte.

Ons uitgangspunt mag echter in de eerste plaats het Evangelie zijn. Heb je al vanuit het Evangelie leren denken? Heb je van daaruit al leren leven? Wij hoeven niet in de eeuwige rampzaligheid te komen. En onze kinderen ook niet. In het Evangelie is alles voorhanden om zalig te kunnen worden. Daarin spreekt de grote Zaligmaker, de Heere Jezus, tot ons. Hij nodigt ons vriendelijk om tot Hem komen. Hij laat ons zien, dat Hij alles volbracht heeft. Bij Hem is redding, zaligheid, eeuwig leven.

Hij wil ons ook onderwijzen en leren. Is ons hart zo hard, Hij wil het veranderen. Beseffen we maar niet wat er allemaal mis is in ons leven, Hij wil onze ogen er voor openen. Hij wil ons ook leren om door het geloof te leven. Ook wil Hij de harten van onze kinderen aanraken. Verwacht het van Hem. Pleit op Gods genadeverbond. Ga de kinderen voor in een leven met Christus.Wees een voorbeeld. Zit niet bij de pakken neer. Het is niet hopeloos.

Ik weet wel dat het soms niet eenvoudig ligt met kinderen. Soms kun je met hen niet spreken over de Heere, maar spreek dan met de Heere over uw kinderen. Wees echter juist blij dat je het beste in bezit mag hebben, waardoor wij en onze kinderen zalig kunnen worden. Wat zijn we bevoorrecht. Laten we er dan ook maximaal gebruik van maken.

Bij Mozes toen Hij van de berg kwam, was het te merken dat Hij bij de Heere was geweest. Laat het bij ons zo ook merkbaar zijn, dat er omgang is met de Heere Jezus Christus. Dat zullen je kinderen nooit vergeten.

Ds. W. G. Hulsman

Tags in dit artikel:

geloofszekerheid
7 reacties
aatje
dit intereseerde me heel erg zelf zat ik er ook mee. je wilt graag kinderen maar als je aan de eeuwigheid denkt word je bang en weet je het niet meer. ik vond het een mooi antwoord zelf zie ik het sinds kort zo /velen zijn geroepen dat zijn alle mensen wie het woord van de heere hebben kunnen horen en zijn weg hebben kunnen bewandelen en de weinig uitverkoren zijn die het werkelijk hebben gedaan! niet dat je je zelf kan bekeren maar god zecht toch zoekt en gij zult vinden! ik zelf hoop ook de kracht te krijgen van de Heere want ik kan en wil het niet en hoop dat het verandert vaak lig ik angstig in bed wat weer maag en darm klachten veroorzaakt maar is dat gevoel weg ga ik mijn eigen leven weer leiden ik hoop dat God me kracht geeft en u ook
Mink
O wat dom om als mens zijnde, bezig te zijn met de uitverkiezing.
Dat is iets van Gods kant en hebben wij niet in te verdiepen, mijns inziens.
Strijdt om in te gaan!! En als je bekeerd bent/word, ben je van Gods kant uitverkoren. Het hele leven is een strijd, maar je maakt zelf de strijd zwaarder door met de verkiezing bezig te zijn. Gelukkig hoeven we ons daar niet mee bezig te houden.
Ons werd geleerd vroeger: als je niet kunt bidden met je hart, doe het dan met je verstand en bid of God het een hartezaak wil maken!! En: God laat geen bidder staan!!
Roozemond
Haast je en spoed je om je levenswil!
Race406
@Mink: Helemaal mee eens!
Wiepie
Ik ben niet de vraagsteller, maar toch vraag ik me bij dit onderwerp af...Wanneer er in de Bijbel staat "Velen zijn geroepen, weinigen zijn uitverkoren" en we horen daar als mens zijnde niet mee bezig te houden, waarom staat deze zin dan in de Bijbel vermeld? Wat wil God daarmee zeggen? Wil Hij ons bang maken? Maar inderdaad zoals ds. Hulsman verwoord, het niet de hoofdprioriteit van het geloof!
Roozemond
Het is heel belangrijk om deze tekst in zijn verband te lezen, en niet als 'losse' tekst. Elders in de Bijbel spreekt God over een schare die niemand tellen kan. Twee totaal verschillende inhouden.

Het gaat er om of we zelf delen in Zijn gemeenschap, of we zelf gered zijn.

God wil ons niet bang maken, zo is God absoluut niet. Maar Hij roept wel de ganse wereld tot behoud, velen willen niet op de oproep van God ingaan.

Vraagsteller, ik begrijp je denkwijze, maar besef wel dit: jouw kinderen zijn een geschenk van God. Zou Die God niet gewillig zijn om Zijn eigen schepping te redden? Hij wil niet dat er 1 verloren gaat! Val Hem gedurig te voet voor jezelf en voor je kinderen!!
Roozemond
Tip: lees de tekst in zijn verband. Elders in de Bijbel spreekt God immers ook, en Diezelfde God!, dat het een schare zal zijn die niemand tellen kan!

Het gaat er om of we zelf gered zijn!

Vraagsteller/vraagstelster: besef dit: het is God Die jouw een geweldig groot geschenk gegeven heeft: kinderen! Voortgebracht door Zijn hand! Denk je dat Die God wil dat Zijn eigen schepping verloren gaat? Nee! Val Hem gedurig/aanhoudend te voet want Hij wil niet dat er 1 verloren gaat!!

Let op: de duivel wil je hiermee misleiden, teksten uit zijn verband rukken, jou laten geloven dat God jouw kinderen toch niet genadig wil zijn, dat ze beter er niet hadden kunnen zijn, enz. Geloof hem niet!! Jezus is Heer!!

Ik bid voor jou en voor je kinderen.
Sterkte in Hem!