Bedreigingen via datingsite

Ds. M. (Michel) van Heijningen / 2 reacties

Vraag

Ik heb een groot probleem. Jaren geleden (ik was toen al wel volwassen) heb ik contact gemaakt op een (onder ons bekende) datingsite met een ouder iemand. Het contact begon onschuldig, ik zat wat in de problemen thuis en het voelde fijn om tegen iemand te kunnen praten die er verder niets van wist. Maar hij begon de contacten meer naar het seksuele vlak te brengen en voor ik er erg in had zat ik met een hoop vunzigheid op mijn mobiel en computer. Ook heeft hij mij gedwongen bij hem thuis te komen en heeft hij seksuele handelingen met mij gedaan. Ik heb er uiteindelijk (in m'n eentje) los van weten te komen, maar hij dreigde altijd met foto's te komen of mijn ouders te bellen. Daar was/ben ik heel erg bang voor. Jaren heeft hij niks van zich laten horen en opeens begon hij te sms’en met de vraag hoe het met me gaat. Ik heb gelijk gezegd dat ik geen contact meer wil. Daarna stuurde hij nog een 'dreig-sms' dat hij foto's naar m'n ouders zou sturen en daarna heb ik niks meer van hem vernomen. Ik ben hier heel erg bang door geworden en weet niet waar ik goed aan doe. Wat moet ik doen?

Antwoord

Beste vriendin,

Je hebt inderdaad een groot probleem. Goed dat je dit wil delen met anderen. Het is belangrijk om er ook live met iemand over te praten en samen met een persoon die je vertrouwt actie te ondernemen tegen deze dader. Er alleen mee blijven lopen lost niets op, maar maakt alleen dat het probleem blijft bestaan.

Een paar opmerkingen:

1. Wat deze man gedaan heeft kan echt niet en ik denk dat jij je niet schuldig hoeft te voelen, je bent slachtoffer en geen (mede)dader! Je hoeft je dus ook niet te schamen. Als iemand zich moet schamen is hij het.

2. De provider van deze datingsite zou ingelicht moeten worden voor deze viezerik nog meer slachtoffers maakt. Dat moet jij doen en zo snel mogelijk, wie weet hoeveel andere meiden hij al benaderd heeft.

3. Je weet waar hij woont, je weet wie het is, je kunt overwegen aangifte te doen bij de politie. In ieder geval zou ik dat naar hem mailen/sms’en. Ik denk zelf dat het goed is als hij dit signaal krijgt.

4. Je zou hem daarnaast op dezelfde manier kunnen benaderen als hij jou doet, wellicht ken je mensen uit zijn omgeving/gemeente. Geef maar aan dat je met iemand vanuit zijn kring hierover gaat praten.

Nogmaals is het erg belangrijk dat je dit niet alleen doet. Zoek iemand die je vertrouwt. In je gemeente je vriendenkring. Mocht je dat echt niet zien zitten dan mag je via deze site mijn gegevens ook opvragen, maar het is denk ik beter dat je dit met iemand in je omgeving bespreekt. Zo kun je ervoor zorgen dat hij je niet opnieuw lastig valt. Het moet voor hem duidelijk worden dat het nu over is en wel voorgoed.

Daarna moet jij aan de slag met de verwerking en daar heb je m.i. professionele en pastorale hulp bij nodig, zoek die dus ook op. Ik zou daar nog veel over kunnen schrijven, want dat is een lang proces. het belangrijkste is: doe ook dit niet alleen. Ik hoop daarnaast dat je weet dat je met alles wat je is overkomen welkom bent bij Jezus. Hij wil delen in je pijn. Hij wil je helpen.

Met vriendelijke groet,
Michel van Heijningen

Tags in dit artikel:

datingpsychologie
2 reacties
Alphonsus
Een goed en evenwichtig antwoord van de beantwoorder van deze vraag.
Samanthi
Idd een goed antwoord!
Voel je maar niet schuldig hoor!
Die viezerik die moet zich schuldig voelen!
Ik bid voor je, als jij dan hulp gaat zoeken echt doen hoor, en idd hij Jezud voelde de pijn!
gr samanthi