Tekst op grafsteen

Ds. C. den Boer / 6 reacties

Vraag

Kan iemand wat tips/voorbeelden geven van teksten (naast een bijbeltekst) die op grafstenen geplaatst kunnen worden van een geliefde man en kind van God? Ik vind “ter herinnering aan” erg koel. “Hier rust”, eigenlijk ook. Het valt me op dat je eigenlijk niet anders ziet op een begraafplaats. Maar ik vind dat best duidelijk mag zijn dat er een Godvrezend iemand is ontslapen. Ook vraag ik mij af in hoeverre “hier rust” een bijbels opschrift is?

Antwoord

Als Bijbelsteksten zouden te noemen zijn:

-De Heere is mijn Herder (Ps. 23:1a).
-Er blijft dan een rust over voor het volk van God (Hebr. 4:9).
-Zalig zijn de doden die in de Heere sterven, van nu aan… (Openb.14:13)
-...en alzo zullen wij altijd bij de Heere zijn (1 Thess. 4:17 slot); (1 Thess.4:13vv staat op de grafzuil van McCheyne (Dundee)
-Dood, waar is uw prikkel? Hel, waar is uw overwinning (1 Kor. 15:55)

Als grafschrift:

-Opgenomen in heerlijkheid (n.a.v. Ps.73:12 slot)
-In de Heere ontslapen.
-O, STERVLING, DENK AAN MIJ:
WAAK DAN: HET LEVEN VLIEDT
GIJ WEET UW DOODSUUR NIET
-Heden ik, morgen gij.
-Vroeg gestorven, vroeg bij God (kindergrafje)

In  het boek “De Morgenstond nadert” van dr. J. H. Gunning JHz staan vele indrukwekkende grafteksten. Het boek is misschien nog antiquarisch te verkrijgen. Verder kan men op internet onder “Stichting Dodenakkers.nl (Dood in Nederland; begraafplaatsen…)” vele grafteksten vinden. Maar die zijn niet alle even bijbels.

Hopelijk heeft de vraagsteller aan dit antwoord iets.

Ds. C. den Boer

Lees meer artikelen over:

dood
6 reacties
Roozemond
Bij ons kleine neefje van 10 weken staat hier in onze woonplaats het volgende op de grafsteen: Uit den mond der kinderkens en der zuigelingen hebt Gij sterkte gegrondvest.

Op de poorten van onze begraafplaats staat het volgende: Zalig zijn de doden, die in den Heere sterven.

Bij ons zie je juist heel veel verschillende bijbelteksten, vind het zelf heel bemoedigend als je daar loopt. Het heeft naast het grote verdriet ook een grote troost.

Van harte sterkte hoor!!
Maartje
Allereerst veel sterkte gewenst.

De vraag of 'Hier rust' Bijbels is:
Ik moest gelijk denken aan Openbaring 14:13
'En ik hoorde een stem uit den hemel, die tot mij zeide: Schrijf, zalig zijn de doden, die in den Heere sterven, van nu aan. Ja, zegt de Geest, opdat zij RUSTEN mogen van hun arbeid; en hun werken volgen met hen.'

Volgens mij is er niets mis met de uitdrukking. Het lichaam van Gods kind mag in het graf rusten tot de jongste dag wanneer het opgewekt zal worden om met lichaam en ziel de Heere eeuwig te loven en te prijzen.
abgerabjt
Bij mijn oma staat iets in de trant van: In haar HEERE ontslapen en wachtend tot de dag der wederopstanding.
Iets in die geest in ieder geval.
Rianne1357
Bij mijn jong overleden man staat, In liefde gedenken wij mijn innig geliefde man onze zeer zorgzame lieve vader ect, en dan de tekst uit efeze 2 omdat mijn geliefde man bij de Heere mag zijn, uit Genade Zalig geworden.
Rianne1357
Sorry, hoe kan ik dit nu vergeten, van harte veel sterkte en Gods hulp en nabijheid van harte toegewenst.
Mink
Van harte sterkte bij het verwerken!
En de bedelaar stierf? is misschien een mooie tekst?
of: Verlost van zonde en van gevaar....
Hopelijk kun je een mooie tekste vinden waar je blijvend blij mee zijn mag.
Maarre... je mag het ook aan de Heere vragen, Hij wil daar ook antwoord op geven...